Yamaha YZF 600R – Thundercat (1997)
A Yamaha az adott kor szellemiségéhez mérten megalkotta 600 cm3-es sportos túra motorját (sport-túra kategória), a YAMAHA YZF 600R-t. A sor 4-es henger elrendezésű, dupla vezérműtengelyes, láncos erőforrás hosszú távra tervezték és gyártották, abban a korban, amikor még nem vitték a gyártók túlzásba a konkurenciával szembeni súlycsökkentő versengést. A felhasznált anyagok milyensége, falvastagsága, konstrukciója és kialakítása is a tartósabb használat gondolatmenetén született. Az 1996-tól gyártott YAMAHA modell nagyon hamar népszerű lett formavilága, megjelenése és könnyed vezethetősége miatt. Az FZR600-as vérfrissítéseként és egyben utódjaként dobta piacra a gyártó ezt a modellt.
A Sport-túra kategória elnevezésnek megfelelően, megpróbált a gyártó létrehozni egy olyan közúti motorkerékpárt, amely a sportosság jegyében született és a túrázáshoz megfelelő kényelmet is önmagában hordozza. Ez minden gyártó részéről kihívás, hiszen a „sport dns” és a túramotor génállomány nehezen oltható egy testbe. A Yamaha sikerrel járt és a márka hírnevének megfelelően megszületett a sport-túra kategória egy új csillaga.
Motorszerviz és Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
A szükséges munka leírása – Yamaha YZF 600R
Ezen a motorkerékpáron több munkafolyamat is szükséges volt. Az 1997 gyártási év óta számtalan változás következett be a motorkerékpáron. Sok tuningolási célzattal jött létre, számos közülük az alkatrészek elöregedése miatt. Nem pörgött ki a motor teljes fordulatszám tartományban terhelésen, illetve nagyon lassan esett vissza a fordulatszám. Futómű és kormánymű problémák a korábbi tulajdonosok, szerelők által elvégezett nem megfelelő vagy szakszerűtlen átalakítások miatt észlelhetőek és orvosolandóak. Első és hátsó gumiabroncs szezon előtti cseréje is esedékes.
Motorblokk és szívócső szekció – Yamaha YZF 600R
A szívócsonknak a hengerfejen való felfekvése/síkok zárása nem volt megfelelő és a szívócsonk kora miatt a gumi felületek már berepedtek és a belső nyomást a külső környezeti nyomás „felborította”. Megoldás a szívócsonkok cseréje! Karburátor tisztítás és szinkronizáció is az igény listára került.
A megfelelő működéshez, a jó szelephézag érték elengedhetetlen. A szelephézag ellenőrzés majd (ha szükséges), a beállítás következett. Ez a motorkerékpár korongos szelephézagolási/szelepállítási konstrukcióval lett megálmodva. Előnye a korongos megoldásnak a kisebb tömeg, de az állítós (csavar és kontra csavaranya) megoldás gyorsabb és könnyebb mivoltát nem tartalmazza. Ha a szelephézagolási mérés (a szelephézag érték szívó és/vagy kipufogó oldalon) nem a megfelelő mérési eredményt hozta a megoldás, a nem megfelelő értéket mért szelepek esetében, a szelepkorongok cseréje a kívánt méretűre. Ezen motorkerékpárnál a 16 szelepből 2 esetében kellett cserélni a szelepkorongokat.
Motorolaj mellett, a hűtőfolyadék és fékfolyadék csere is szükségessé vált a motorkerékpáron.
A motorkerékpár aktív versenypálya használat miatt speciális hűtőfolyadék került a hűtőrendszerbe, így csökkentve a hűtőfolyadék és a motorblokk (tetejének) hőmérsékletét üzem közben.
Futómű és kormánymű szekció – Yamaha YZF 600R
Első lengéscsillapító egység – Yamaha YZF 600R – Thundercat
Az első teleszkóp olajat és szimmeringet is cserélni kellett. Teljesen kirugózott állapotában kiakadt és nem tudott komprimálódni/összenyomódni az első lengéscsillapító egység. Az első teleszkópokat kiszerelve érzékelhető volt a bal első teleszkóp szár nem volt összenyomható! A jobb első teleszkóp szár kissé nagyobb ellenállással, mint az a normál üzemű teleszkópok esetében, de szépen mozgott. Szétszerelve az első lengéscsillapítókat látható volt, miért is nem volt összenyomható a bal szár… A bal szárban lévő „dugattyú” fordítva került korábban beszerelésre, így kitámasztotta a teleszkópot megfosztva a rugózási képességétől.
Első lengéscsillapító egység – összegzés – Yamaha YZF 600R – Thundercat
Az a felismerés számomra, miszerint a tulajdonos így vette a motorkerékpárt, de hosszú ideje így használta a motorkerékpárt versenypályán, sokkoló volt. A megfelelő futómű működés nélkül nem lehet fejlődést elérni, illetve egy jóízűt motorozni sem. Nem hiába, miután a szervizelés megtörtént és a teleszkópok újra működtek, a pilótának újra meg kellett szokni a motorkerékpár viselkedését, hiszen eddig a katasztrofális állapotokat szokta meg. Az eredmény tehát felüdülés a motorkerékpárnak és öröm a használójának.
Hátsó lengéscsillapító egység – Yamaha YZF 600R – Thundercat
Hátsó futómű nagyon nagy erővel és gyorsan kirugózott. (A hátsó lengéscsillapító rugó nagyobb tömegű versenyzőre lett tervezve, így a megoldás egy kisebb ellenállású, de a gyárival azonos szabadhosszú és dimenziójú rugóra cserélése.)
Kormány csapágy és villahíd – Yamaha YZF 600R – Thundercat
Extrém mértékű kormány csapágy lógás és laza villahíd leszorító anya volt észlelhető korábban, de az ügyfél beszámolója alapján, ez mostanra már orvosolva lett. (A kormánycsapágy kis mértékben lógott, szétszerelés után eltakarítva és újra kenőzsírozva meghúzható volt még.)
Gumiabroncsok
Yamaha YZF 600R – Thundercat (1997) Első és hátsó gumicsere szükséges a megfelelő tapadás érdekében. (Versenypálya használat mellett a gumiabroncsok kopása kevesebb megtett kilométer után igényli a cserét.) Michelin első és Bridgestone hátsó gumiköppenyek mellett döntött a tulajdonos. (megjegyzés: ebben a méretben nem volt gyorsan beszerezhető 2 olyan egyforma gumiabroncs, ami versenypálya használatra megfelelő választás lett volna) Első gumiabroncs mérete: 120/70R17 és a hátsó gumiabroncs mérete: 160/60R17 (tehát maradt a gyári méret).
A versenyek világában megszokott leplombálás / biztosítás / ledrótozás megtörtént (féknyereg rögzítő csavarok, fékbetét csavarjai, olajszűrő, olajleeresztő csavar, olaj betöltő dugó, …). Minden csavart vagy csavaranyát nem lehetséges dróttal biztosítani, így sok esetben menetrögzítő használata a megoldás, illetve a „check-list” szerint saját festékszínnel meg kell festeni, miután a meghúzása leellenőrzésre került.
Karbantartási munka és a szervizhez szükséges alkatrészek, folyadékok folyamatos kiadást jelentenek a tulajdonosnak, de karbantartás nélkül nem működik a gépjármű megfelelően, illetve bizonyos esetekben az elhanyagolt állapot működés képtelenséget vagy veszélyhelyzetet von maga után. Időben elvégzett karbantartás és ápolás megkönnyíti a használó életét, valamint biztonságosan használható lesz a jármű. Meg kell óvni magunkat minden lehetséges veszélyforrástól és kritikus helyzettől.
Az időben elvégzett karbantartás “aranyat ér”, illetve “a hosszú egészség záloga”!
Szervizeltesse gépjárművét rendszeresen, használja biztonságosan és örömmel minden alkalommal!
Motorszerviz és Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Yamaha YZF 600R – Thundercat – (1997) – Műszaki adatai
Modellkód: 4TV3
Modellnév: Yamaha YZF 600R – Thundercat
Motorkód: 4TV
(Aktuális) modell széria évek: /1996 – 2007/
(Aktuális) modell gyártási éve: 1997
futott km: 59503 km
Motorblokk és váltómű:
hengerűrtartalom: 599,0 cm3
motor típus: 4 hengeres, soros, láncos, DOHC, 4 ütemű, 16 szelep
maximális teljesítmény: 98 Le (72,1 kw) – 11500 RPM
maximális forgatónyomaték: 66,0 Nm – 9500 RPM
kompresszió viszony (gyári adat): 12,0 : 1
sűrítési végnyomás (gyári adat): bar / kPa / psi
(hideg motornál) sűrítési végnyomás (mért adat):
(meleg motornál) sűrítési végnyomás (mért adat):
furat-löket: 62,00 x 49,60 [mm]
üzemanyagellátó rendszer: karburátor, Keihin CVKD36, 4 db (fojtószelepház belső átmérő: 36 mm)
gyújtás: TCI (digitális)
kenési rendszer: nedves karteres
hűtési rendszer: folyadék hűtésű
kuplung: manuális, nedves/olajban fürdő
váltómű: manuális kapcsolású – 6 sebességfokozat
Váz, futómű, fék és kerék:
utánfutás: 97,0 mm
(kormányszög) villaszög: (65,0°) 25,0 °
hajtás: lánc hajtású ; #525
első felfüggesztés: hidraulikus teleszkóp , (átmérő: 41 mm)
első rugóút: 130 mm
hátsó felfüggesztés: mono-shock központi rugóstag
hátsó rugóút: 120 mm
E. kerék és gumiabroncs:
első gumiabroncs: 120/70R17
e. gumiabroncs (aktuális) adatai: Michelin – Power CUP2 – (58 W)
E. gumiabroncs (aktuális) tömege: 4370 g
alternatív első gumiabroncs méret: (nincs a gyártó által megadva)
első gumiabroncs nyomás: 2,2 (2,5) bar / 220 (250) kPa / 32 (36) psi
első kerékpánt (felni) méret: 3.50 x 17 – (3 küllős)
E. kerékpánt (felni) tömege: 7830 g (féktárcsákkal, csapágyakkal, csavarokkal, fémszeleppel)
H. kerék és gumiabroncs:
hátsó gumiabroncs: 160/60R17
h. gumiabroncs (aktuális) adatai: Bridgestone – S22 – (69 W)
H. gumiabroncs (aktuális) tömege: 6210 g
alternatív hátsó gumiabroncs méret: (nincs a gyártó által megadva)
hátsó gumiabroncs nyomás: 2,5 (2,8) bar / 250 (280) kPa / 36 (41) psi
hátsó kerékpánt (felni) méret: 5.00 x 17 – (3 küllős)
H. kerékpánt (felni) tömege: 11190 g (féktárcsával, csapágyakkal, csavarokkal, lánckerékkel, fémszeleppel)
Fékrendszer:
első fék: 2 tárcsás, 4 dugattyú / munkahenger
első fék átmérője: 298 mm
hátsó fék: 1 tárcsás, 2 dugattyú
hátsó fék átmérője: 245 mm
Méretek és műszaki adatok:
száraz tömeg:
menetkész tömeg: 212 kg
teljesítmény/tömeg arány: 0,4623 Le/kg
ülés magasság: 805 mm
magasság: 1190 mm
hosszúság: 2060 mm
szélesség: 725 mm
hasmagasság: 135 mm
tengelytáv: 1415 mm
üzemanyag kapacitás: 19 liter
(ebből) tartalék: 3,1 liter
Üzemanyag fogyasztás: 11,5 – 5,47 liter / 100 km
(becsült) hatótávolság: 166 – 347 km
gyorsulás 0-100 km/h: 3,42 sec
legnagyobb sebesség: 240 km/h
Egyéb specifikációk:
indítás: elektromos indítómotor
generátor: MITSUBA, 14V – 18,5A – 5000 r/min
akkumulátor: YTX12-BS ; 12 V – 10,0 Ah
Motorszerviz és Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Yamaha YZF 600R – Thundercat (1997)
A tulajdonos versenypálya üzemben használja a motorkerékpárt (197 cm , kb. 100 kg) , ezért ezen igényeknek megfelelően kell minden beállítást és felkészítő munkát elvégezni a motorkerékpáron. Így elektromos oldalról a világítások nem szorulhatnak ellenőrzésre, mivel korábban leszerelésre kerültek. A motorkerékpár minden alkatrészét ellenőrizni kell és a versenypálya használat által támasztott fokozott igénybevételhez igazodva kell a versenyző méreteinek, stílusának és igényeinek megfelelően kialakítani, beállítani. (A megbontás mértéke függ a versenypálya használat kiírásától is. Ami nagyobb megbontás nélkül elérhető egy jó állapotú motorkerékpár esetében klub / nyílt napi használat esetén elegendő szokott lenni. De egy kiírt bajnokság esetén, a mindenkori szabályrendszernek megfelelően kell az alkatrészeket szétszerelni, ellenőrizni és átalakítani / cserélni.)
Yamaha YZF 600R – Thundercat (1997) – szinopszis
A motor életkorából adódóan (és a több korábbi tulajdonos által fel nem ismert vagy csak nem orvosolt problémák miatt) már számos apró jel mutat arra, hogy szükség lenne egy alapos állapot frissítésre. A gumi és műanyag alkatrészek, szimmeringek, tömítések megkeményedtek és elöregedtek az évek, kilométerek alatt.
A teljesen maximalista „rendberakáshoz”, a motorblokkot is szét kell bontani a legapróbb alkatrészekig és fel kell mérni mely alkatrészek cseréjére van szükség. Egy ilyen szétszerelés (és életkor) alkalmával minden szimmeringet, tömítőgyűrűt, tömítéseket biztosan cserélni kell. A csapágyak és egyéb motorblokk forgó-kopó alkatrészeket szemrevételezés és mérés után lehet eldönteni, cseréjük szükséges-e?! Az olajak és folyadékok is biztosan cserére szorulnak, de egyéb mechanikai és kopó alkatrészek cseréjére is gondolnunk kell!
Mindig tartsa kiváló műszaki állapotban gépjárművét!
Minden gép és gépjármű meghálálja a gondos törődést, a hosszabb és gondtalanabb működéssel.
Minden gépet és gépelemet bizonyos idő, üzemóra vagy kilométer után szervizelni és karbantartani kell!
Ennek hiánya esetén nem várható el a gondtalan és biztonságos működés!
Rendszeres időközönként és/vagy megtett kilométer után szervizeltesse gépjárművét.
Gumiabroncsai belső nyomását, életkorát (DOT) és állapotát mindig kísérje figyelemmel az Ön és környezete biztonsága érdekében.
Amennyiben a motor járóképtelen és beszállítására van szükség, ajánlom a MotorAngel motorkerékpár mentéssel és szállítással foglalkozó céget. A MotorAngel magas színvonalon és a motorra gondosan odafigyelve végzi a szállítást. Baleset, vagy sok éves tárolás után üzemképtelen Motorod? A szervizbe – Motorszerviz Budaörs – Mann Norbert – szállítás többé nem probléma!
motormentő kapcsolat :
+36-30-7431277 vagy +36-20-6628838
Beszállítás és vállalás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!
Motorkerékpárja, robogója szervizelésével kapcsolatban, ezen az űrlapon tud információt kérni: MannMotors kapcsolat
Motorszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Japán, angol, német vagy olasz motorod van? Olyan szerelőt keresel, aki a sajátjaként szervizeli és ápolja a motorodat? MannMotors – Motorszerviz Budaörs – Mann Norbert