Versenymotor gumiabroncs szerkezete, oldalfal merevsége, anyag-összetétele, felülete, belső nyomás igénye, külső környezeti hőmérsékletre melegedése, optimális üzemi hőfoka, életkora, felület állapota, belsős vagy belső nélküli (klasszikus motorkerékpár gumik esetében) változata, ……. pálya burkolat hőmérséklete, pálya burkolatának minősége és érdessége, motorkerékpár tömege és karakterisztikája, versenyző által kedvelt futómű geometriai beállítások, motorkerékpáron való testtartás és tengely terhelés (=stílus, üléspozíció, motorerő, motor karakterisztika,…), megtenni kívánt körszám / verseny-km (=kvalifikációs gumi, sprint gumi, endurance gumi), … szerint lehet és kell megvizsgálni egy gumiabroncsot. Az adott méret (az áttétel, illetve a motor geometriája,… változik az eltérő méretek esetén) és keverék összetétel megválasztása nagy mértékben befolyásolja azon motorkerékpár és versenyző stabilitását, vezetési komfortját és köridejét, aki konstans köridőkre képes a Versenypályákon.
Versenymotor gumiabroncs anyaga, hőtárolás, bemelegedés-lehűlés:
A versenymotor gumiabroncs más anyagokból, más terhelésre, sokkal jobb tapadási együtthatóval készül (ha elérte az optimális üzemi hőfokát), mint az utcára gyártott gumiabroncsok.
Mivel a hatótávolsága, kopása és gyártástól számított élettartama, jóval rövidebb mint az utcai (Street Legal / utcai közlekedésre engedélyezett / DOT-számmal rendelkező) gumiabroncsoké és a bemelegedése, hőtartása és lehűlése is teljesen eltér utcai társaikétól, így a versenymotor gumiabroncs csak versenypályán használható! Közúti használata TILOS!
Versenymotor gumiabroncs profil alak:
A különböző márkák eltérő futófelület (laposabb vagy hegyesebb profilú), oldalfal erősség / vastagság / technológia szerint készítenek verseny gumiabroncsokat. Ezért, adott méretben a gumiabroncsok tömege, adott belső nyomás mellett, illetve súlyterhelés alatt a gumiabroncs, így a versenyjármű viselkedése és tapadása is eltér/eltérhet. Teljesen más beállítások, illetve más futómű geometriai csomag szükséges a legkedvezőbb tapadás, a „versenyző komfortja” és így a motorral elérhető legjobb köridő, stabilitás tekintetében is.
Adott váz geometria egységnek és konstrukciónak meg vannak a lehetőségek adta korlátai, optimális köridő optimumai, maximumai. A motorkerékpárból, a maximális lehetőségek kipréselése, nagyon magas motor vezetési tudásszintet követel meg. A megfelelő háttér körülmények is biztosítottak kell legyenek (anyagi és műszaki is)!
Autó & Motorkerékpár
Gumiszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Versenymotorkerékpár gumiabroncs viselkedése és bemelegítése:
Versenymotor gumiabroncs bemelegítése:
Verseny gumiabroncsok bemelegítése: Üzemi hőfokhoz közeli hőmérsékletre melegítik a használni kívánt gumiabroncsokat (gumi melegítő „paplanokkal”), majd ‘boxba’ való visszatérés esetén, szintén ráteszik a gumimelegítőket a gumikra, így a gumiabroncsok károsodása kisebb mértékű lesz, mivel a lehűlési folyamat így nem olyan hirtelen mértékben következik be, mint a melegítő használata nélkül.
Versenymotor gumiabroncs légnyomása:
A gumiabroncsok megfelelő belső üzemi nyomása elengedhetetlen a megfelelő tapadás és a használható „verseny-élettartam” idejének kitolása érdekében. Ha a belső nyomás túl alacsony, a gumiabroncs tartása nem lesz optimális (túl lágy lesz), az oldalfalakra jutó terhelés és hőképződés megnő, az abroncs túlmelegedhet és nem fog megfelelően tapadni és a lengéscsillapításban betöltött szerepe is elmozdul. Ha a belső guminyomás túl magas, a gumiabroncs tartása túl merev és pattogós lesz, rosszabb úttartással és nem megfelelő visszajelzésekkel és rugózással párosul.
A gumiabroncsok nem megfelelő belső nyomása, rossz futómű állapot, illetve téves futómű beállítás esetén a kedvezőtlen tapadás mellett, rendellenes gumikopást is eredményez!
Versenymotor gumiabroncs méret adatai:
1. Metrikus méretben: a futófelület mérete centiméterben [cm] , a gumiabroncs külső átmérője [cm]-ben kifejezve és a kerékpánt/felni átmérője ‘coll’-ban kifejezve
(pl.: 19/69R17 ==> 190mm / 690mm Radiális 17″)
2. (pl.: 180/60R17) a futófelület mérete milliméterben [mm], az oldalfal magasság a futófelület méretének százalékos [%] aránya és a kerékpánt, illetve a gumiabroncs belső átmérője [coll]-ban kifejezve
3. (főként: OT/Klasszik motorok esetében) a futófelület és oldalfal aránya ‘coll’-ban kifejezve és a kerékpánt, illetve a gumiabroncs belső átmérője ‘coll’-ban megadva (pl.: 3.50×18)
Autó & Motorkerékpár
Gumiszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Versenymotor gumiabroncs / Versenymotorkerékpár gumiabroncs:
Versenymotor gumiabroncs anyag összetétele/mintázata szerint lehet:
ON-Road / aszfalt versenymotor gumiabroncs esetén:
1. Sima / Slick (általában 3 vagy 4 féle anyagösszetétel/keverék): Szuper-lágy, lágy, közepes, kemény
A felületük teljes futófelület szélességben homogén, sima felületű. A sima felületek hegemóniáját csak a profil mélység és hőmérséklet mérő lyukak törik meg. A sima felület nagyobb tapadó felületet eredményez. A keverék „keménysége” és a vízelvezető árkok hiánya NEM teszi alkalmassá a vizes/nedves útburkolaton történő haladást, „mintha jégen menne az ember”!
Száraz időjárás mellett használható versenymotor gumiabroncs fajta!
Mindig az időjárási körülményeknek megfelelő gumiabroncsot használja, a maximálás tapadás biztosítása és a hosszabb gumiabroncs élettartam érdekében!
2. Átmeneti / Intermediate (az anyagösszetétel különbözik kissé a ‘slick’-től, lágyabb keverékűa vízelvezető árkok/mintázat jelen van a futófelületen, de nem olyan sűrűn és nem olyan mélységben, mint az esőgumikon):
Kis mértékű csapadék mellett megkötésekkel használható verseny körülmények között. Profilja NEM hegyes. Nagy melegben és száraz aszfalton használva, hamar túlmelegszik és a felülete elkezd szakadozni.
Mintázat/vízelvezető árkok mélysége kisebb mértékű, mint az esőgumik esetében.
Csak vizes-száraz (kis csapadék/víz) vagy átmeneti körülmények között használható verseny gumiabroncs!
Mindig az időjárási körülményeknek megfelelő gumiabroncsot használja, a maximálás tapadás biztosítása és a hosszabb gumiabroncs élettartam érdekében!
3. Eső / rain (anyaga lágyabb mint a ‘slick’ vagy ‘intermediate’ gumiabroncsoké, a vízelvezető árkok/minták mélysége és gyakoriságuk a legnagyobb):
A futófelületük teljes szélességben vízelvezető árkokkal sűrűn tarkított felületűek. A vízelvezető árkok sűrűsége és mélysége nagyobb mértékű, mint az átmeneti/intermediate versenymotor gumiabroncs fajták esetében. A leglágyabb keverékű versenymotorkerékpár gumiabroncs fajta.
Szigorúan csak nedves/vizes időjárási körülmények között használható verseny abroncs!
Mindig az időjárási körülményeknek megfelelő gumiabroncsot használja, a maximálás tapadás biztosítása és a hosszabb gumiabroncs élettartam érdekében!
Autó & Motorkerékpár
Gumiszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
OFF-Road / terep versenymotor gumiabroncs esetén:
Az öntisztulás fontos szempont, így a gumiabroncs talajjal érintkező felülete és bordái tudják a megfelelő talaj-gumiabroncs kapcsolatot tartani.
A gumiabroncs futófelületén lévő bütykök kialakítása, vastagsága, elhelyezkedési sűrűsége/gyakorisága, mérete és a gumiabroncs futófelületén lévő anyagösszetétel az adott gyártónként és talajtípusonként eltér.
A terepen/poron történő motorozás alkalmával a jármű tényleges haladásához képest, a gumiabroncsok többet forognak mint az a jármű tényleges haladásából indokolt legördülési hossz/forgási szám lenne.
talaj típusok szerinti mintázat megkülönböztetés:
1. SOFT / SAND / laza talajra:
A bütykök elhelyezkedése a 3 változat közül a legritkább, a bütykök (vagy „kapaszkodó karmok”) távolsága és az öntisztulási képessége a gumiabroncsnak a legnagyobb. A laza/homokos talajnak, köszönhetően a bütykök közé történő talaj szemcsék/homok szemek beáramlása nagy mértékű, így a minták/bütykök öntisztulása különösen fontos.
A nagyon ritka elhelyezkedésű és vékonyabb bütyköknek/lábaknak köszönhetően, ha nem a megfelelő talajon használjuk, a tapadás lecsökkenése mellett, a bütykök négyzetessége/szögletessége hamar legömbölyödik, illetve a bütykök leszakadhatnak.
Mindig a megfelelő terepre való gumiabroncsot használja adott terepviszonyok mellett, a maximálás tapadás biztosítása és a hosszabb gumiabroncs élettartam érdekében!
2. INTERMEDIATE / MEDIUM / vegyes talajra:
A bütykök elhelyezkedése a mindenhol univerzálisan felhasználható, a bütykök (vagy „kapaszkodó karmok”) távolsága és az öntisztulási képessége a gumiabroncsnak a közepes, kompromisszumok mellett jól használható.
A közepes elhelyezkedésű és közepes bütyköknek/lábaknak köszönhetően, ez a legáltalánosabban felhasználható terep gumiabroncs fajta.
Mindig a megfelelő terepre való gumiabroncsot használja adott terepviszonyok mellett, a maximálás tapadás biztosítása és a hosszabb gumiabroncs élettartam érdekében!
3. HARD / kemény talajra:
A bütykök elhelyezkedése a 3 változat közül a legsűrűbb, a bütykök (vagy „kapaszkodó karmok”) távolsága és az öntisztulási képessége a gumiabroncsnak a legkisebb. A kemény talajnak, köszönhetően a bütykök közé történő talaj szemcsék/kövek beáramlása kis mértékű.
A sűrű elhelyezkedésű és vastag bütyköknek/lábaknak köszönhetően, ha nem a megfelelő talajon használjuk, a tapadás lecsökkenése .
Mindig a megfelelő terepre való gumiabroncsot használja adott terepviszonyok mellett, a maximálás tapadás biztosítása és a hosszabb gumiabroncs élettartam érdekében!
Autó & Motorkerékpár
Gumiszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Motormentés és beszállítás a gumiszervizbe:
Amennyiben a motor járóképtelen és beszállítására van szükség, ajánlom a MotorAngel motorkerékpár mentéssel és szállítással foglalkozó céget. A szervizbe – Motorszerviz Budaörs – Mann Norbert – szállítás többé nem probléma! motormentő kapcsolat
Beszállítás és vállalás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!
Amennyiben kérdése van verseny motorkerékpár, robogó, quad, gumiabronccsal és keréktárcsával / felnivel kapcsolatban, ezen az oldalon szereplő elérhetőségeken tudja felvenni velünk a kapcsolatot: MannMotors kapcsolat
Autó & Motorkerékpár
Gumiszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644