kerek-2-gumiabroncs-kerek-tort-mannmotors-hu

Kerék , mint az emberiség egyik legnagyobb találmánya!

kerek-6-2000bc-kerek-tort-mannmotors-hu fogas-kerek-tort-mannmotors-hu

Kerék – az a forgásszimmetrikus, kör keresztmetszetű test, amely forgatható egy központi tengely körül. Lehetővé teszi a szállítást/erőátvitelt jóval kisebb energiával, mintha a talajon/sík felületen tolnánk vagy húznánk a testet.
Mivel a test teljes felületével nagyobb ellenállást/tapadó erőt fejt ki a talajra/felületre, mint a gördülési ellenállás által a kerék fejt ki a felületre és a tengelyre.
Felhasználása az emberiség mindennapjait intenzíven érinti és segíti!
Akár a közlekedés vagy szállítás területére gondolunk, akár a gépekben forgó fogaskerekekre, az biztos, hogy a (tudomásunk szerinti) minimum 6000 éves történelme a keréknek, egy olyan fejlődési ciklus volt, ami alatt tökéletesítették a felé támasztott igények szerint.

Az évezredek alatt tökéletesedő találmány, mára nélkülözhetetlen eszköz a mindennapokban!
Szívből hálásak lehetünk azon feltalálóknak és fejlesztőknek, akik ennyi lépésben tökéletesítették ezt az ötletet a korai kő-fa anyagúból a ma használt fém-kompozit anyagúakig, alkalmazkodva a kor műszaki elvárásainak!

„A fejlődés örök és nem áll meg!”
A fejlődési szintek célja, a kisebb tömegű forgóegység és kisebb ellenállással meghajtható, elforgatható kerék, valamint a kisebb zaj volt. Később, ahogy fejlődött a technika és a járműveknek nőtt a sebessége, úgy a lengéscsillapítás, kisebb (gumiabroncs és kerékpánt) kerék tömeg, a talajhoz való tapadás javítása, vízkivezetés és kopásállóság/élettartam is szempont lett.
Kisebb meghajtandó gördülő tömegek esetén, a rugózatlan tömeg is csökken. => Ez javítja az irányíthatóságot, úttartást, gyorsítási, lassítási és irányváltási reakciókat.


Autó & Motorkerékpár Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


Fogaskerék:

fogas-kerek-2-tort-mannmotors-hu fogas-kerek-3-tort-mannmotors-hu

Gépalkatrész, a kerülete mentén fogakkal viszi át a hajtást, így az erőt is. Erőt és nyomatékot továbbit egy (vagy több) másik fogazott felületű fogaskeréknek vagy fogaslécnek. Az egyik fogaskerék, a másiknak közvetítve adja át az erőt, de a hajtott fogaskeréknek (a hajtó vagy közvetítő vagy első fogaskerékhez képest) a mozgási jellemzőit megváltoztatja. Így a hajtott fogaskeréknek (a hajtóhoz képest) eltérő lesz a mozgásának nyomatékát, irányát és szögsebességét.

homlokfogaskerék
– egyenes fogazású hengeres
– ferde fogazású hengeres
– külső-belső fogazású
fogasléc
kúpkerék
napkerék

csavarkerékpár
hipoid kerékpár
csigahajtás


Kerék története / evolúciója:

Kerék – Kezdetek:

A kerék „feltalálásának” helye és ideje továbbra sem tisztázott, mert a legkorábbi bizonyítékok nem perdöntőek, nem garantálják a valódi kerekes szállítás létét, vagy nem tekinthetőek hiteles forrásnak, így sok esetben csak hipotézisek. A leletek alapján, a mezopotámiai civilizációnak köszönhető a kerék feltalálása. A tömör fából készült tárcsás kerék feltalálása a késő neolitikumba esik, és a korai bronzkor előidéző ​​egyéb technológiai fejlődéssel összefüggésben is összefüggésbe hozható. Ez magában foglalja a kerék nélküli évezredek elmúlását még a mezőgazdaság és a fazekasság feltalálása után is, az fazekasság előtti neolitikum alatt.

  • Kr. E. 4500–3300 (rézkor): a fazekas kerék feltalálása; a legkorábbi tömör fa kerekek (a tengely lyukával ellátott tárcsák); legkorábbi kerekes járművek; a ló háziasítása
  • Kr. E. 3300–2200 (korai bronzkor)
  • Kr. E. 2200–1550 (középső bronzkor): a küllős kerék és a szekér feltalálása

Kerék – Kialakulás:

A Kr. E. 6500–5100 közötti Halaf-kultúrának (észak-kelet Szíria) néha a kerekes jármű legkorábbi ábrázolását tulajdonítják, de ez kétséges, mivel nincs bizonyíték arra, hogy a halaf-iak kerekes járműveket vagy akár kerámia kerekeket is használnának. A kerekek „elődjei”, úgynevezett „versenyek” vagy „lassú kerekek”, a Kr. E. 5. évezredig ismertek a Közel-Keleten. Az egyik legkorábbi példát az iráni Tepe Pardis-ban fedezték fel, és Kr.e. 5200–4700-ra datálják. Ezeket kőből vagy agyagból készítették, és középen egy csapszeggel rögzítették a földhöz, de a megfordulásukhoz jelentős erőfeszítésekre volt szükség. A szabadon forgó, kerekes és tengelyes mechanizmussal rendelkező igazi „fazekas kerekeket” Kr.e. 4200–4000-ig fejlesztették ki Mezopotámiában (mai Irak). A legrégebbi fennmaradt példa, amelyet Urban (a mai Irakban) találtak, Kr. E. 3100-ra tehető. Kerék nyomait találtak az Indus-völgyi civilizációban is, az i.e. 4. évezred civilizációjában, amely a mai India és Pakisztán területeit fedi le.

Kerék – bizonyítékok:

A kerekes mozgás legrégebbi közvetett bizonyítékát a Fekete-tengertől északra, Kr. E. 4000 előtt találták. Kr. U. 4. évezred közepétől a bizonyítékokat egész Európában megtalálhatóak játékautók, ábrázolások vagy horgok formájában. Mezopotámiában, a sumér civilizáció ‘Uruk Eanna’ kerületében agyagtábla piktogramokon talált kerekes kocsik ábrázolása kb. Kr. E. 3500–3350. Az ie 4. évezred második felében a kerekes járművek bizonyítékai szinte egyszerre jelentek meg Észak-Kaukázusban (‘Maykop’-kultúra), Dél-Kaukázusban (korai ‘Kurgan’ kultúra) és Kelet-Európában (‘Cucuteni-Trypillian’-kultúra). Kerekes jármű ábrázolásai Kr.e. 3631 és 3380 között jelentek meg a dél-lengyelországi ‘Funnelbeaker’ kultúrtelepülésen feltárt ‘bronzicei’ agyagedényben. A közeli ‘Olszanicában’ 2,2 m széles ajtót építettek a kocsi bejáratához, (ez az istálló 40 m hosszú volt és 3 ajtós) ami Kr. e. 5000 – 7000 éves keltezéssel, és a neolitikus lineáris fazekasság kultúrájához tartozott.

A kerék és a tengely kombinációjának fennmaradó bizonyítékai a szlovéniai ‘Ljubljana’ melletti ‘Stare Gmajne’-tól (Ljubljanai mocsarak fából készült kerekei) két szóráson belül vannak Kr. E. 3340–3030, a tengely Kr. E. 3360–3045 között. A korai neolitikum európai kerekeinek és tengelyeinek két típusa ismert; egy ‘cirkalpin’ típusú kocsikonstrukció (a kerék és a tengely együtt forog, mint a ljubljanai mocsárkeréken), és a magyarországi ‘badeni’ kultúráé (a tengely nem forog). Mindkettő Kr. E. 3200–3000 tehető. Egyes történészek úgy vélik, hogy a kerekes jármű a Közel-Keletről Európába terjedt el Kr. E. 4. évezred közepe táján.


Autó & Motorkerékpár Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


Kerék – konstrukciók fejlődése:

A korai kerekek egyszerű fatárcsák voltak, lyukkal a tengely számára. A legkorábbi kerekek közül néhány fatörzs vízszintes szeleteiből készült. A fa egyenetlen szerkezete miatt a fatörzs vízszintes szeletéből készült kerék általában alacsonyabb lesz, mint a lekerekített hosszanti deszkákból készült kerék.

A küllős kereket „nemrég” találták fel, és könnyebb és gyorsabb járművek építését tette lehetővé. A fa küllős kerekek legkorábbi ismert példái a ‘Sintashta’ kultúra kontextusában találhatóak, kb. Kr. E. 2000 (Krivoye-tó). Nem sokkal ezután a kaukázusi régió lovaskultúrái három évszázad nagyobb részében ló-vontatott küllős kerekes harci szekereket használtak. A kelta szekerek a Kr. E. 1. évezredben vaskarikát vezettek a kerék köré.

Kerék – Kína:

Kínában a Kr. E. 2200 körüli keréknyomokat találták ‘Pingliangtai’-ban, a ‘Longshan’-kultúra helyén. Hasonló nyomokat találtak ‘Yanshi-ban’, az ‘erlitou’-kultúra városában, amely Kr. E. 1700 körül járt. Kínában a küllős kerekek legkorábbi bizonyítékai ‘Qinghai-ból’ származnak, két kerékagy formájában egy Kr. E. 2000 – 1500.

Kerék – Britannia:

Nagy-Britanniában egy nagy, körülbelül 1 m (3,3 láb) átmérőjű fakereket tártak fel 2016-ban a kelet-angliai ‘Must Farm’ helyszínén. Nagy-Britanniában Kr. E. 1100 – 800 -ból, a legteljesebb és a legkorábbi keréktípust tárták fel. A kerék agya is megtalálható itt. A közelben talált ló gerince arra utal, hogy a kerék lószekér része lehetett. A kereket a vizes élőhely fölött gólyalábakra épített településen találták meg, jelezve, hogy a település valamilyen kapcsolatban áll a száraz földdel.

Kerék – amerikai kontinens:

Noha az európai kapcsolattartást megelőzően Amerikában nem fordult elő nagymértékű kerék használata, a mexikói régészeti helyszíneken számos kis kerekes tárgyat találtak, amelyeket gyermekjátékként azonosítottak. Úgy gondolják, hogy a kerék nagyszabású fejlődésének elsődleges akadálya Amerikában a háziasított nagy állatok hiánya volt, amelyekkel kerekes kocsik húzhatók. A Kolumbusz előtti időkben (1492) Amerikában jelen lévő szarvasmarhák legközelebbi rokona, az amerikai bölény volt. Nehéz háziasítani a bölényt, és az őslakos amerikaiak soha nem is háziasították őket.

Kerék – Afrika:

Körülbelül Kr. E. 400 után a núbiaiak forgó fazekas kerekeket és vízikerekekét is használtak. Úgy gondolják, hogy a núbiai vízikerekeket ökör hajtotta. Az is ismert, hogy a núbiaiak Egyiptomból behozott lószekereket használtak. A kereket alig használták, Etiópia kivételével, a Szaharától délre fekvő Afrikában a 19. századig, de ez az európaiak érkezésével megváltozott.


A küllős kerék az 1870-es évekig használatban volt, nagyobb módosítások nélkül, amikor feltalálták a acélküllős kerekeket és a gumiabroncsokat. A pneumatikus gumiabroncsok jelentősen csökkenthetik a gördülési ellenállást és javíthatják a tapadást és kényelmet. Az acélküllők feszítettek, nem nyomódnak össze, így a kerék merev és könnyű is egyben. A korai radiál küllős kerekeket, a 20. század végéig széles körben használtak az autókon. Az öntött könnyűfém keréktárcsákat használják leggyakrabban napjainkban. Előfordul még kovácsolt-alumínium, alumínium-ötvözet, magnézium-ötvözet, karbon és karbon-kevlár anyagú kerék / felni / kerékpánt is. A kerékpánt anyaga minél inkább különleges, drága alapanyagú (és technológiájú) és több idő előállítani (pl.: karbon-kevlár), annál drágább a kész termék is.

ker-6-2000bc-kerek-tort-mannmotors-hu ker-2-gumiabroncs-kerek-tort-mannmotors-hu

ker-5-3500bc-kerek-tort-mannmotors-hu ker-3-kő-3500bc-kerek-tort-mannmotors-hu

ker-vas-gumiabroncs-kerek-tort-mannmotors-hu

ker-gumiabroncs-kerek-tort-mannmotors-hu

ker-karbon-gumiabroncs-kerek-tort-mannmotors-hu


Autó & Motorkerékpár Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


Kerék fajtái és anyagfelhasználásuk:

kerék fajtái
küllős
teli
egy darabból gyártott
szerelt felni = több darabból áll

anyagfelhasználás szerint (jelen korban használt)
acél
alumínium ötvözet
magnézium ötvözet
kovácsolt alumínium
karbon-kevlár


—————————————–
———————————————————

MannMotors

Autómentés és beszállítás – MannMotors Gumiabroncs – Tippek és tanácsok:

Amennyiben az autó járóképtelen és beszállítására van szükség, ajánlom az AutómentésBudapest személyautó mentéssel és szállítással foglalkozó céget. Az AutómentésBudapest magas színvonalon és a járműre gondosan odafigyelve végzi a szállítást, ezért ajánlom őket jó szívvel. Baleset, vagy sok éves tárolás után üzemképtelen HONDA személyautója? A szervizbe – HONDA Autószerviz Budaörsön – Mann Norbert – szállítás többé nem probléma!
AutómentésBudapest

Beszállítás és vállalás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!

Motormentés és beszállítás – MannMotors – Gumiabroncs – Tippek és tanácsok:

Amennyiben a motor járóképtelen és beszállítására van szükség, ajánlom a MotorAngel motorkerékpár mentéssel és szállítással foglalkozó céget. A szervizbe – Motorszerviz Budaörs – Mann Norbert – szállítás többé nem probléma! motormentő kapcsolat

Beszállítás és vállalás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!

Amennyiben kérdése van gumiabronccsal és keréktárcsával / felnivel kapcsolatban, ezen az oldalon szereplő elérhetőségeken tudja felvenni velünk a kapcsolatot: MannMotors kapcsolat

Autó & Motorkerékpár Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644