dunlop-2-gumiabroncs-tort-mannmotors-hu

Gumiabroncs evolúciója

Gumiabroncs története / fejlődésének állomáspontjai:

dunlop-elso-gumiabroncs-mannmotors-hu tire-history-1-gumiabroncs-mannmotors-hu

A gumiabroncs gyártásra alapvető hatással voltak azok a feltalálók, akik szerették volna a kerékben rejlő potenciálokat még jobban kiaknázni.
“A fejlődés örök és nem áll meg!”
A cél a kisebb ellenállással meghajtható és elforgatható kerék és a kisebb zaj volt a kezdetekben. Később, ahogy fejlődött a technika és a járműveknek nőtt a sebessége, úgy a lengéscsillapítás, kisebb gumiabroncs (+kerék) tömeg, a talajhoz való tapadás javítása, vízkivezetés és kopásállóság is szempont lett.

Az ipari forradalom nagy mértékben elősegítette, a gumiabroncs feltalálásának folyamatát. Ezen időszakban, a különböző ipari vívmányok születése elősegítette közvetve vagy közvetetten kapcsolódó más találmányok megszületését is.

Köszönjük szépen a feltalálóknak, mérnököknek és fejlesztőknek, hogy a GUMIABRONCS nevű csoda is létrejöhetett!

motogp-michelin-5-gumiabroncs-tort-mannmotors-hu michelin-wec-auto-gumiabroncs-mannmotors-hu


Kezdetek => tömör GUMIABRONCS

Charles-Goodyear-1873-gumiabroncs-mannmotors-hu


(1800 december 29 New Heaven
1860 július 1
New York)

Charles Goodyear (amerikai feltaláló, kémikus, mérnök, üzletember) 1839-ben feltalálta a gumi vulkanizálását. Ez tette lehetővé a gumik formálását és alakíthatóságát.
vulkanizálás = A kaucsuknak gumivá vagy ebonittá való átalakítása, kénkötések kialakításával.
=> tömör gumiabroncsok használata


Robert-William-Thomson-1873-gumiabroncs-mannmotors-hu.jpg


(1822 június 29 Stonehaven
1873 március 8
Edinburgh)

Robert William Thomson (skót feltaláló) 1845-ben (levédette: 1845-London , 1846-Franciaország , 1847-USA) feltalálta a felfújható kerékabroncsot, a korábbi (lovaskocsikon is használt) fa küllős és fém futó pánttal, abronccsal összetartott kerekek helyett.
=> Célja: a gördülési zaja és a meghajtási energiája lecsökkentése volt


John-Boyd-Dunlop-gumiabroncs-mannmotors-hu


(1840 február 5 Dreghorn
1921 október 23
Ballsbridge)

John Boyd Dunlop (skót feltaláló, vállalkozó és állatorvos) alkotta meg az első gyakorlatban használt pneumatikus (sűrített levegővel üzemelő) gumiabroncsot 1888 február 28-án. Az ötlet oka: a 10 éves fia triciklizés közben a rezonanciák miatt erős fejfájásra panaszkodott, így rezgéscsillapításként akarta alkalmazni a találmányt. (Másik ‘elmesélés’ szerint a bicikli kerekei mély nyomot hagytak a pázsitban, ezért a fű megóvása okán akarta lecserélni felfújható gumi kerekre a tricikli kerekeit.)
=> Célja: a lengések és rezgések csillapítása


Édouard-Michelin-gumiabroncs-mannmotors-hu André-Michelin-gumiabroncs-mannmotors-hu

(1859 június 23 Clermont-Ferrand
1940 augusztus 25
Orcines)

Édouard Etienne Michelin (francia mérnök és üzletember)
és
(1853 január 16 Párizs
1931 április 4
Párizs)

André Jules Michelin (francia üzletember) 1889
megalapították a Michelin gyárat Franciaországban (Clermont-Ferrand) ami a mai napig kiváló minőségű termékeket gyárt, a felhasználók örömére.


Autó & Motorkerékpár
Gumiszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644


Kaucsuk

A kaucsuk elasztomer (= elasztikus+polimer / rugalmas polimer), a gumi legfontosabb alapanyaga. A kaucsuk is rugalmas bizonyos százalékban, de igazán rugalmassá a vulkanizálás során alakul át, amikor gumi képződik belőle.

Gumi

Rugalmas anyag, ami könnyen és nagy mértékben deformálható, a rá ható deformitást okozó erő megszűnése után, felveszi eredeti alakját (kis mértékű maradandó deformáció lehetséges). Nagy az alakváltozást elviselő képessége. Alapját a kaucsuk képezi, amely minősége nagy mértékben meghatározza a készülő termék színvonalát.

Gumibelső / Gumitömlő

Korai gumiabroncsoknál és felni kialakításnál a légzárás (belső nyomás megtartása) és a gumiabroncsok felnin való pozíció tartása nem volt biztosítható csak gumibelső / gumitömlő alkalmazásával. Mai modern gumiabroncsok és felnik esetén a légzárás az arra kialakított felni és gumi esetében megoldott!
Napjainkban is használnak még gépjárművek esetében belsős gumiabroncsot, de már csak kevés esetszámban. Jó példa erre a modern krossz és enduró motorok valamint az veterán / oldtimer / classic kategóriák esetében alkalmazott acél küllős felnik, ahol a kerékabroncsba becsatlakozó küllőknél a légzárás nem biztosított, így gumibelső használata szükséges.
Kivétel van a mai motorkerékpárok esetleges acél küllős megoldása ellenére is.

BMW-r-gs-kullos-gumiabroncs-kerek-tort-mannmotors-hu

Jó példa erre a BMW által alkalmazott acél küllős felni, ahol a küllők felni felőli végpontjai, nem a felni középvonalán helyezkednek el, hanem a kerékabroncs/felni 2 szélső peremvonalán. Így a légzárást nem befolyásolja, mivel a furatok a küllő furatai a gumiabroncs belső légzáró felületén kívül esnek.

Szintetikus GUMI

Szintetikus gumigyártást az 1920-as évekbe találták fel, egy bajor laboratóriumban.
=> A kaucsukok eredet szerint csoportosíthatók természetes kaucsukokra (NR) és mesterségesen, ipari módszerekkel előállított szintetikus kaucsukokra (SR).

Hiszterézis

A gumira ható erő hatására deformálódik. Ezen energia megszűnte után, a gumiabroncs visszatér eredeti alakjába, de ennek az erőnek ára van. Hővé alakul át a gumiabroncs torzulásából és nyúlásából eredő erő, amitől a gumiabroncs melegszik. Ezzel számolni kell, hiszen a belső nyomást is megnöveli (ennek változása függ a feltöltött gáztól pl.: oxigén / nitrogén / …). A kevésbé rugalmas gumik esetén, a deformáció következtében a hőtermelés/melegedés mértéke is nagyobb!

Diagonál GUMI

A diagonál gumiabroncs tipikusan a régi típusú gépjárművek által használt irány. Elnevezése abból ered, hogy a gumit erősítő szövetrétegei a haladási irányhoz képest átlósan, tehát diagonálisan helyezkednek el.
A diagonál gumiabroncsoknak, a szélessége és a magassága egyenlő.
Méret jelölését, két szám megadásával tudjuk leírni.
( pl.: 3.50 x 18 )
3.50 = gumiabroncs szélessége [coll]
18 = a kerékpánt átmérője [coll]

Radiál GUMI

1946-ban a Michelin gyár fejlesztette ki a radiális gumiabroncs gyártását. Ez nagy részben köszönhető, az 1934-es (csődbe ment) Citroën autóipari vállalat megvásárlásának és a háború hozta fejlődésnek. A radiális gumiabroncs a korábbi társaihoz képest jóval kezelhetőbb és üzemanyag takarékosabb volt. Ez hatalmas előnyt jelentett a korábbi gumiabroncs adta lehetőségekhez képest, gyorsan elterjedt Európában és Ázsiában. Az USA-ban az 1970-es évek elején tört csak be a radiális gumiabroncs, amikor a Ford Motor Company elkezdte autóit felszerelni vele.

=> A radiális gumiabroncs elnevezése abból ered, hogy a gumit erősítő szövetrétegei a haladási irányhoz képest merőlegesen, tehát a forgási tengelyhez mérten sugárirányban, azaz radiálisan helyezkednek el.
Előnye a diagonál gumiabronccsal szemben, hogy a futófelületnek és az oldalfalnak nem kell azonos méretűnek és merevségűnek lennie, így az úttartási és rugózási arányok/érzetek tervezhetőek a gyártó által, a komfort vagy a sportosság jegyében.
Méret jelölését, három szám megadásával tudjuk leírni.

( pl.: 180/55R17 )
180 = gumiabroncs legnagyobb szélessége [mm]
55 = indexszám, a gumiabroncs oldalfalának magassága, a szélesség 55%-a [%]
R = Radiál (= gumiabroncs szerkezetére utal)
17 = gumiabroncs belső átmérője [coll]


Autó & Motorkerékpár
Gumiszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644


nokian-1.teli-gumi-tort-mannmotors-hu nokian-teli-gumi-tort-mannmotors-hu

Téli gumiabroncs

A téli gumiabroncsok megszületéséhez sok évtizedre kell a múltba visszatekinteni. A finn, Nokian gumigyártó cég volt az első a világon, aki téli gumiabroncsot gyártott 1934-ben (az 1930-as években megnövekvő személyautók száma elkerülhetetlenné tette, az 1936-ban legyártott első személyautó téli gumiabroncsot is). A téli gumiabroncsok használatának törvényi szabályozása, csak 1978-tól tette Finnországban kötelezővé a téli gumiabroncsok használatát. (A Continental 1905-ben már próbálkozott szöges gumiabronccsal, de nem haladtak akkor tovább ennek fejlesztésével.)

A téli gumiabroncs anyagösszetétele, lágyabb/puhább a nyári gumikétól, ezt főként a gumiabroncs anyagában felfedezhető szilika alapanyag hivatott javítani. Feladata, a gumiabroncs kisebb környezeti hőmérséklet mellett se veszítsen rugalmasságából, így biztosítva a tapadást. A téli gumiabroncsok, nyárihoz viszonyított csapadék elvezető mintázata sűrűbben lamellázott és árok mélysége is nagyobb, így biztosítva a nagyobb csapadék kiszorítást és jobb tapadást.


—————————————–
———————————————————

MannMotors

Autómentés és beszállítás – MannMotors Gumiabroncs – Tippek és tanácsok:

Amennyiben az autó járóképtelen és beszállítására van szükség, ajánlom az AutómentésBudapest személyautó mentéssel és szállítással foglalkozó céget. Az AutómentésBudapest magas színvonalon és a járműre gondosan odafigyelve végzi a szállítást, ezért ajánlom őket jó szívvel. Baleset, vagy sok éves tárolás után üzemképtelen HONDA személyautója? A szervizbe – HONDA Autószerviz Budaörsön – Mann Norbert – szállítás többé nem probléma!
AutómentésBudapest

Beszállítás és vállalás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!

Motormentés és beszállítás – MannMotors – Gumiabroncs – Tippek és tanácsok:

Amennyiben a motor járóképtelen és beszállítására van szükség, ajánlom a MotorAngel motorkerékpár mentéssel és szállítással foglalkozó céget. A szervizbe – Motorszerviz Budaörs – Mann Norbert – szállítás többé nem probléma! motormentő kapcsolat

Beszállítás és vállalás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!

Amennyiben kérdése van gumiabronccsal és keréktárcsával / felnivel kapcsolatban, ezen az oldalon szereplő elérhetőségeken tudja felvenni velünk a kapcsolatot: MannMotors kapcsolat

Autó & Motorkerékpár
Gumiszerviz Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644