Futómű részei – lengőkar, szilent, gömbfej, lengéscsillapító, kanyar stabilizátor rudazat, -szilent, -gömbfej, kerékagycsapágy, hajtáslánc, (alsó- és/vagy felső trapéz – autó, ATV -nél…), porvédő „harisnya / csizma”, teleszkóp szimering, „kutya-csont”, tűgörgős csapágy, …
Mi a futómű szerepe?
A futómű feladata, az út/úttest által haladása közben a gépjárműre gyakorolt szintkülönbségek, úthibák, rezgések és lengések kiegyenlítése. Így minél kisebb mértékű kimozdítást eredményezve a gépjármű adott mozgási energiájából és mozgásirányából. Biztosítja a legoptimálisabb tapadást, a gumiabroncs és útfelület között. Szerepe, hogy úthibák és egyenlőtlenségek esetén a járműtestre gyakorolt függőleges és oldalirányú erőket kiegyenlítse, egyensúlyba hozza és minél kisebb kitéréssel, zavartalanabbul tudjon tovább haladni a jármű.
Motorkerékpár szerelés
HONDA autószerelés
Autó + Motorkerékpár Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Lengéscsillapító egységek evolúciója:
Kezdetekben nem volt érdemleges lengéscsillapítás, az egyszerűség jegyében (valamint akkor még erre a szegmensre, tapasztalat hiányában nem összpontosult kellő figyelem) haladt a technológia. Ahogy az igények a komfortra és a sebesség által támasztott új elvárások rákényszerítették az iparág fejlődését. A laprugós megoldástól, a spirál rugós, torziós rugós, levegős, olajos és/vagy gázos (és ma már elektromosan is vezérelt) csillapítási rendszereket feltalálták, tökéletesítették és ötvözték egymással, aminek a lehető legjobb használhatóság volt a célja. A fejlődés örök, de a látványos eredmények mértéke a „forradalmi újítások” alkalmai után lecsökken a következő lépcsőfokig. Minden lépcsőfok vagy felfedezés alkalmával, új lángra gyullad a futóművek szerepe, a modern közlekedés lámpásában! …
húzó csillapítás
nyomó csillapítás
gyors és lassú fokozati csillapítás
rugó előfeszítés
hidró-fék
negatív rugóút
lineáris – progresszív rugó karakterisztika
Mi a forgó tömeg?
rugózott és rugózatlan tömeg
kormány csapágy ( lógása és ) hibái
Futómű – Lengéscsillapító
Szerepe az úttest és a jármű mozgásából eredő elmozdulások, minél kisebb mértékű kitérésének megtartása a jármű saját mozgási rendszerében. A zavartalan futómű működéshez elengedhetetlen a futómű és lengéscsillapító elemek tökéletes állapota. Járműtől, felhasználási területtől (utcai/verseny) és karbantartás/ápolás gyakoriságától függ, az alkatrészek élettartama. Érdemes mindent megtenni a zavartalan működés érdekében!
2 féle rendszerű gátló létezik a konstrukció szerint.
Az egyik esetben a lengéscsillapító egység tervezése szerint szétszerelhető és csere alkatrészekkel felújítható/javítható (jellemzően a motorkerékpárok, robogók és verseny gépjárművek esetében ilyen megoldást használnak)
vagy a gyárban összeszerelt, gázzal és/vagy olajjal feltöltött és lezárt lengéscsillapítók, amihez csere alkatrész nem vásárolható, így a javítási procedúra, az adott alkatrész egység (lengéscsillapító) cseréje (ez autók esetében megszokott).
Motorkerékpárok esetében az első és hátsó lengéscsillapító becsúszószárak nedves ruhával, víz permettel való gyakori tisztítása, hátsó futómű alsó elemeinek gyakori ellenőrzése, tisztítása vízpermettel, fogkefével és újrakenése (szétszedés nélkül ami elérhető). Amennyiben a becsúszószáron, a bevonat megsérült (kőfelverődés vagy egyéb mechanikai sérülés miatt) vagy olaj permet, olaj szivárgás vagy időben fel nem ismert probléma esetén már olajsár fedezhető fel, keressük fel szervizünket és kérjük ki szakember véleményét
Autók esetében a lengéscsillapító egységeknél gumi/műanyag porvédők gátolják meg a nagyobb darabokból álló szennyeződések (por, sár, kavicsok,…) bejutását a becsúszószárhoz. Ez a gumi/műanyag porvédő egység bizonyos idő/km után elfárad és elszakad/bereped, így a feladatát nem képes többé ellátni, ami a lengéscsillapító egység szimeringjére nagyobb feladatot ró és a megnövekedett terhelésnek csak kis ideig képes ellenállni!
Futómű – Telemetriák és adatrögzítők
Ezeket kizárólag a versenysportban, illetve a prototípus gépjárművek gyártói tesztelései és beállításai alkalmával használják. Minden, az adott körülményeket műszeresen is (a tesztpilóta/versenyző visszajelzései mellett) megerősítő adatra hagyatkoznak a mérnökök és hoznak döntést, milyen irányba haladjanak tovább a fejlesztésekkel, illetve a beállításokkal. Ezen műszereket is fel kell szerelni, kalibrálni/inicializálni kell a sikeres működéshez. Azonban vannak esetek, amikor a műszaki hiba ördöge, ezen alkatrészeket is utoléri és a valós értékektől eltérő jelet továbbit/jel tölthető le, illetve nem kommunikál többé (ez a jobbik eset, hiszen így gyorsabban felismerhető az üzemképtelensége az eszköznek).
Az adatrögzítőről az adatok letölthetőek, de a járműre azonnal módosítható direkt visszatekintése/hatása nincs. Ez csupán későbbi kielemzésre szolgál. Sokkal lassabb információ áramlás és lereagálhatóság, mint a telemetriák esetében.
A telemetriák és érzékelők a járművön/járműben ülőknek (illetve a versenypálya/fejlesztő mérnököknek) is nyújtanak információt a rendszer adott elemeinek a változásairól
Ezen szenzorok számos értéket tudnak mérni, érzékelni és továbbítani a (verseny)komputernek, illetve tárolnak is:
– hőmérséklet
– elmozdulás
– forgási sebesség/gyakoriság
– nyomás
– kopogás
– gázösszetétel
– szögelfordulás
– dőlésszög
Motorkerékpár szerelés
HONDA autószerelés
Autó + Motorkerékpár Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Futómű – Lengéscsillapító rugó
A beszerezhető (spirál)rugók sok féle képen osztályozhatóak/csoportosíthatóak.
Rugó szabad hossz szerint, tekercsszám szerint, külső és belső átmérő szerint, tekercs-szál átmérő szerint, a rugó teljes hosszában egy tekercs átmérővel készült, karakterisztika szerint leggyakrabban lehet lineáris (verseny használat mellett ez a használandó rugó) vagy progresszív…
Futómű – Lengéscsillapító szimering
A szimeringre nagyon fontos feladat hárul, hiszen a belső olaj vagy gáztérből nem engedheti ki a bent lévő folyadékokat vagy gázokat és nem is engedhet be kintről semmilyen port, sarat vagy folyadékot, megtartva a tengely és a ház egymáson való szabad mozgását. Lengéscsillapítók esetében a szimering előtt használnak elő porvédőt, ami nagyobb körátmérővel van illesztve a tengelyre, de mégis egy előtoló/előporvédelmi szerepet tölt be. …
Futómű – Lengéscsillapító olaj és/vagy gáz
Régebbi veterán motorkerékpárok esetében nagyon kezdetleges lengéscsillapítást használtak (a gumiabroncsok csillapítási képessége kevésnek bizonyult – kezdetben a gumiabroncsok tömörek, majd jóval merevebbek és nehezebbek voltak, mint napjainkban), ami vagy a laprugós, vagy a spirálrugós verziót építették be a járművekbe (itt még folyadékot vagy gázt NEM használtak, csak a rugóacél egyedül végezte a lengések és rezgések csillapítását). Majd a torziós- és spirál rugós verzió következett, később a lengéscsillapító körülötti teret lengéscsillapító olajjal és/vagy gázzal töltötték fel, a környezet szennyeződéseitől védő és az olaj és/vagy gáz töltetet tömítéssel/szimmeringgel tartották a lengéscsillapító belső terében. Így biztosítva az egység belső kenését, a megfelelő csillapítási energiát -ami függ a töltet mennyiségétől, áramlási képességétől és minőségétől is- és a hatékonyabb működést.
lengéscsillapító olaj: A hőtűrés és egyéb terhelések és ellenállóképességek mellett, nem habosodhat, nem öregedhet túl gyorsan, megfelelő kenőképességgel kell rendelkezzen.
viszkozitása: 2,5w ; 5w ; 7,5w ; 10w ; 15w ; 20w
lengéscsillapító gáz: Gáztöltés esetén Nitrogén gázzal töltik fel (modernebb motorkerékpárok esetében, általában csak a hátsó lengéscsillapító egységnél). Évek óta újításként, a lengéscsillapítás, vezethetőség és úttartás javítása érdekében, sport motorkerékpárokon már az első egységben is használják, mintegy stabilabb egyensúlyt tartva működés közben, így jobb csillapítással, még pontosabb működéssel és vezetési visszajelzéssel segíti a vezetőt.
lengéscsillapító levegővel (is) töltve: régebbi motorkerékpárok esetén az olajtér felett levegő nyomással (kézi pumpával feltöltve) tartották az egyensúlyt, ami változtatható csillapítás keménységet eredményezett függően attól, hogy alacsonyabb, vagy nagyobb nyomásra töltötték fel a felső kamrát.
Motorkerékpár szerelés
HONDA autószerelés
Autó + Motorkerékpár Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644
Futómű – Tippek
Mindig tartsuk tisztán (por, idegen folyadék és szennyeződés mentesen) a lengéscsillapító egységeket. Amint szemmel látható vagy érzékelhető a meghibásodás, illetve a normál műszaki állapottól való eltérés, orvosoljuk a hibát vagy forduljunk szakemberhez és kérjük az észlelt hiba kijavítását.
—————————————–
———————————————————
Autómentés és beszállítás – MannMotors gumiszerviz:
Amennyiben az autó járóképtelen és beszállítására van szükség, ajánlom az AutómentésBudapest személyautó mentéssel és szállítással foglalkozó céget. Az AutómentésBudapest magas színvonalon és a járműre gondosan odafigyelve végzi a szállítást, ezért ajánlom őket jó szívvel. Baleset, vagy sok éves tárolás után üzemképtelen HONDA személyautója? A szervizbe – HONDA Autószerviz Budaörsön – Mann Norbert – szállítás többé nem probléma!
AutómentésBudapest
Beszállítás és vállalás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!
Motormentés és beszállítás a szervizbe – MannMotors:
Amennyiben a motorkerékpár járóképtelen és beszállítására van szükség, ajánlom a MotorAngel motorkerékpár mentéssel és szállítással foglalkozó céget. A szervizbe – Motorszerviz Budaörs – Mann Norbert – szállítás többé nem probléma! motormentő kapcsolat
Beszállítás és vállalás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!
Amennyiben kérdése van gumiabronccsal és keréktárcsával / felnivel kapcsolatban, ezen az oldalon szereplő elérhetőségeken tudja felvenni velünk a kapcsolatot: MannMotors kapcsolat
Motorkerékpár szerelés
HONDA autószerelés
Autó + Motorkerékpár Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert
+36-20-5465644