femalakitas-tippek-gumiabroncs-mannmotors-hu

motorcycle-super-light-race-exhaust-mannmotors-hu

Fémalakítás: forgásszimmetrikus és geometriailag szabálytalan alakú/formájú => lemezek, köracélok, csövek, szögvasak, zártszelvények, hasábok, öntvények megmunkálása, alakítása, kovácsolása, hegesztése és forgácsolása.

A “kész dimenziójú (méretű és alakú) fémek” felület kezelés és bevonatolás (pl.: nikkelezés, krómozás, horganyzás, eloxálás, foszfátozás, szinterezés…) vagy (pl.: motorblokk – henger fala = NiCaSil bevonat, ?nitrit? bevonat (teleszkóp száron), eloxálás, kerámia (kipufogó, egyes belső motorblokk alkatrészek,…)


Az alapanyagnak, a szén tartalomnak és az egyéb ötvöző anyagoknak köszönhetően különböző keménységű, tömegű, hőtűrésű, reakciójú / viselkedésű (nyírás, szakítás, torzulás és energia felvevő képességű =>
adott hőmérséklet, nyomás és erőhatás mellett vizsgálva)

, olvadás és folyáspontú anyagokat képesek az ipar szereplői előállítani és felhasználni!


FÉMALAKÍTÁS alkalmával használt védőeszközök:

A külső hatások ellen mindig a megfelelő védőeszközt kell használnunk, hogy mi és a környezetünk NE (vagy a lehető legkisebb mértékben) KÁROSODJON!!!

  • Szemek védelme (munkavédelmi szemüveg vagy arcot eltakaró védőpajzs)
  • Fej védelme (munkavédelmi sisak vagy arcpajzs)
  • Hallás védelem (füldugó vagy fülvédő)
  • Kéz védelem (kesztyű)
  • Láb védelem (munkavédelmi cipő, munkavédelmi bakancs, lábszárvédő)
  • Hőhatás elleni védekezés


MannMotors – Kapcsolat

Motorkerékpárszerviz,
HONDA-autószerviz és
Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


… pl.: …/Service/Fémalakítás-Metal Works …

Hideg fémalakítás:

Az anyagra jellemző újrakristályosodási hőmérséklet alatt végzett alakítás.

..mechanikai és alakíthatósági tulajdonságai a terhelés irányától függőek lesznek

Az alakítás során a fém szilárdsági jellemzői növekednek, alakíthatósági tulajdonságai és szívóssága csökken, ridegedik = “felkeményedés” .

.A fém alakíthatósága kisebb, mint melegalakításnál, a munkadarab kevésé lehet bonyolult, mint a melegen alakítotté,

…Az alakítás erő- és munkaszükséglete nagy, ahogyan az alakító szerszámok mechanikai terhelése is,

.Az alakított darabok méretpontossága, felületi minősége, alakhűsége sokkal jobb, mint a melegen alakítottaké. …

ezt a technológiát használják:
csavar, szegecs és szöggyártás, huzal és dróthúzás, cső és edényszerű alkatrészgyártás, viszonylag egyszerűbb alakú darabok, ötvözetlen vagy gyengén ötvözött acélok, színes és könnyűfémek, illetve ötvözeteik gyártásánál

..lemez megmunkálás: hengerítés / hengerelés, “angol-kerék” = “English Wheel”, élhajlítás, kivágás / kipréselés, peremezés


Motorkerékpárszerviz,
HONDA-autószerviz és
Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


Félmeleg fémalakítás:

Emelt hőmérsékleten, de a fémre jellemző újrakristályosodási hőmérséklet alatt végzett alakítás.

…a félmeleg-alakított fém tulajdonságai hasonlóan, de kisebb mértékben változnak, mint a hidegen alakítottaké,
• a félmeleg-alakítás hőmérsékletén a szükséges alakító erő kisebb, a szerszámok mechanikai igénybevétele is kisebb,
• a félmeleg-alakító szerszámok magasabb hőterhelésnek vannak kitéve, ezt a szerszámanyagok megválasztásánál figyelembe kell venni. …

ezt a technológiát használják:
hidegen kevésbé alakítható ötvözött acélok, erősen ötvözött szerszámacélok, (csigafúrók, központfúrók, stb.) előalakítása során

hegesztés (AWI / TIG; MIG/MAG; Láng / Oxy-acetilén; MMA/ARC), (lágy- vagy kemény-) forrasztás
kovácsolás
esztergálás, marás, köszörülés (- palást, -sík,…), fúrás, dörzsárazás,…


Meleg fémalakítás:

Az anyagra jellemző újrakristályosodási hőmérséklet felett végzett alakítás.
Ennek során az alakítással egy időben a magas hőmérsékleten az újrakristályosodás is végbe megy.

… a melegen alakított fém szilárdsági tulajdonságai nem változnak jelentősen,
• a melegalakítással lehetséges homogén finomszemcsés szövetszerkezet hozható létre,
• a melegalakítással az alakított munkadarabok szálasodása – ha az követi a munkadarab
alakját és megfelel a darab terhelésének – jelentős előnyt jelent, különösen dinamikusan terhelhetőségét illetően,
• az alakító szerszámok mechanikai terhelése kisebb, hiszen a fémek alakítási szilárdsága
függ az alakítás hőmérsékletétől. Pl. ötvözetlen acél alakítási szilárdsága a kovácsolás
hőmérsékletén mért értékek 20-30%-a.
• az alakító szerszámok ismételt hőterhelése nagy, a szerszámanyagnak hőciklus-állónak kell lenni …

ezt a technológiát használják:
nagyméretű, bonyolult darabok, tengelyek, nagy igénybevételű alkatrészek, ötvözött és erősen ötvözött anyagok és abban az esetben, ha az alkatrész dinamikus igénybevétel, megbízhatóság szempontjából fontos a jó szívósság, pl.: belsőégésű motorok főtengelye


Láng és indukciós hevítős hajlítás, formázás és fémalakítás:

Csőhajlítás, zártszelvény, köracél/körhuzal, láng vagy indukció segítségével is lehetséges. A különböző anyagú, átmérőjű, hajtani kívánt szögű és falvastagságú anyagok esetében, különböző eljárásokkal, illetve beruházási mérték és/vagy szabad műhely területtel lehet megvalósítani az adott feladatot.
Direkt láng és indukciós hevítés (egy nagyobb átmérőjű és falvastagságú cső esetében, speciális indukciós gép képes a feladat megvalósítására) esetében a sokkal kisebb helyigénnyel és eszköz költséggel kell számolnunk, mint egy CNC-csőhajlító gép esetében.
A PB-gázos / kb. 950 – 1300 °C / (környezet levegőjét használja az égéshez, de kisebb hevítési hőmérsékletet lehet vele elérni, mint külön oxigén palackos társainál = 1 palack) ; PB-gáz + oxigén / kb. 2800 °C / (PB-gáz és külön palackból oxigén segíti az égést – láng hője a PB-nek alacsonyabb, mint az acetilénnek = 1+1 palack) ; acetilén + oxigén / kb. 3150 °C / (az optimális/magas hevítési hőmérséklethez ez az ajánlott forma = 1+1 palack).

A csövek és zártszelvények lánggal történő hajlítása esetén, a cső belsejét (a vasvastagság ahogy csökken, az igény a tömör belső feltöltésre egyre növekszik) olyan apró szemű anyaggal kell feltölteni, ami:
tömöríthető,
jól ki tudja tölteni a teret,
a fém anyagával hő hatására sem lép reakcióba,
bírja a magas hőmérsékletet és
a művelet végén könnyen eltávolítható.
Ez a feltöltőanyag rendszerint a homok, aminél még az a kitétel is meg van, miszerint száraz kell legyen.

Vékony falu csövek (általában kipufogó csövek) esetén külön gondossággal kell eljárni és nagy gyakorlattal kell rendelkezni a sikeres formáláshoz.
Figyelni kell:

honnan indítjuk a hőbevitelt,
milyen messziről hevítve az anyagot (munkadarab – égőfej távolsága),
milyen szögbe és mekkora rádiusszal szeretnénk hajlítani,
mekkora területre összpontosítva a hőt,
mennyi ideig hevítve az anyagot,
milyen fajta ill. tisztaságú gázzal és mekkora égőfejjel,
milyen oxigén-gáz nyitási mennyiséggel / intenzitással…


Motorkerékpárszerviz,
HONDA-autószerviz és
Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


Forgácsolás – fémalakítás:

Anyagmegmunkáló módszer, amelynél a munkadarabról a fölösleges (a cél- vagy kész munkadarab szempontjából) részegységeket, egy arra alkalmas forgácsolószerszám segítségével, forgács formájában távolítjuk el/választjuk le. A forgácsolás történhet mértanilag határozott és határozatlan élű szerszámmal. A határozott élű szerszámok közé tartozik például az esztergakés vagy a fűrészlap, a határozatlan élű szerszámok közé például a köszörűkorong.

A forgácsolás fontosabb módszerei:
esztergálás
marás
köszörülés
fúrás
gyalulás
vésés
üregelés 

Néhány forgácsolási műveletet kézzel is el lehet végezni (pl.: reszelés, dörzsölés, fűrészelés), de általában gépi erővel, forgácsológépekkel forgácsolnak.

A géppel végzett forgácsolásnak sebességben, időben és pontosságban mérhető a különbsége a kézi erővel végzett forgácsolással szemben. …


Forrasztás, hegesztés – fémalakítás:

Forrasztás: … lágy forrasztás és kemény forrasztás …

Hegesztés: …

forrasztás és hegesztés eszközei: …


Fémalakítás – bevonatozás, hőkezelés és felület kezelés:

Fémek esetében bevonatozást esztétikai, illetve állagmegóvás miatt készítenek. Vannak esetek, amikor a felületnek mechanikai hatások ellen is védelmet kell nyújtani. Ilyen esetben a felületnek a jó minőségű bevonatolása sokkal pontosabb kell legyen, mint “csak az esztétikumok oltárán áldozók” esetében.

nikkelezés:

krómozás:

horganyzás:

eloxálás:

kerámia:

foszfátozás:

szinterezés:

NiCaSil bevonat:

?nitrit? bevonat (teleszkóp száron):


Motorkerékpárszerviz,
HONDA-autószerviz és
Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


Fém alakváltozásai és igénybevételei:

húzás –

nyomás –

csavarás –

hajlítás –

nyírás –

felületi nyomás –

… pl.: ‘ Gepelemek – TolvalyRoscaFerenc – csavar,… .pdf ‘


Mi a folyáshatár?

a kifáradás?

Mi a nyúlás?

a statikus terhelés?

Mi a dinamikus terhelés?

az oldható kötés?

Mi a (méretbeni) túlfedés?

a laza illesztés?

Mi a méretezés (terhelés, tűrés, hőtágulás és egyéb igénybevételek szempontjából … statikai és dinamikai … )?


Motorkerékpárszerviz,
HONDA-autószerviz és
Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


(Jól felszerelt) gépjármű-szervizben használt fémalakítás lehetőségei:

Ezt legalább 2 szegmensre lehet csoportosítani, mivel nagy mértékben függ a műhely/üzem méretétől, rendelkezésre álló, (nagy gyakorlattal rendelkező) szakképzett munkaerő létszámától és a műhely/szerviz pontos profiljától is.
A műhely ha kizárólag motorkerékpár és/vagy csak személygépkocsik szerelésére és javítására specializálódott, akkor nem kell hogy komoly pontosságú precíziós szerszámgépekkel rendelkezzen, hiszen nem vág a munkaprofiljába a szerszámgépekkel történő alakítás.
Amennyiben a műhely, a gépjármű szervizelés és javítás mellett, egyedi fémmegmunkálást és egyedi gyártást is vállal, akkor már számos géppel érdemes rendelkeznie gépparkjában, kivéve, ha ezen munkákat alvállalkozónak kiadja, így mentesül a precíziós szerszámgépek beszerzésétől és az ezeket kezelő szakemberek alkalmazásától is.
Ennek viszont az az ára, hogy nem “házon belül” történik az adott alkatrészek legyártása. Ez sok esetben kivitelezési nehézséget okoz bonyolultabb munkadarabok gyártásánál, a megfelelő műszaki rajz elkészítése ellenére is!

A kizárólag szervizelésre és javításra berendezkedett gépjármű szervizek elegendő, ha jó minőségű szerszámgépekkel és szerszámokkal rendelkeznek.
Kézi fúrógép, oszlopos fúrógép, asztali köszörűgép, párhuzam asztali satu, hidraulikus présgép, sarokcsiszoló/flex, dremmel, gáz-égő, hőpisztoly, forrasztó páka, multiméter, diagnosztikai eszközök,…

Akik, a szervizelésen és javításon túl az egyedi gyártás terén is felveszik a versenyt a piac többi szereplőjével, és a megfelelő minőségben akarnak dolgozni, azoknak komoly beruházásokat kell megvalósítaniuk álmaik eléréséhez!
Esztergagép, marógép, lemezvágógép, lemezhengerítő gép, peremezőgép, lemez élhajlítógép, angol-kerék, cső hajlítógép, lyukasztógép, nagy motorteljesítményű oszlopos fúrógép, hegesztőgép, ipari indukciós hevítőgép, (A sík- és palást köszörűgép speciális esetben szükséges csak, amennyiben pl.: hengerfej(sík felület) vagy főtengely(hengeres/csapos felület) nagy pontosságú precíziós méretre gyártás a cél. Amennyiben nem ez a műhely profilja, általában ezeket a munkákat speciális gépműhelyekbe szervezik ki.) és egyéb olyan (szerszám)gép, ami még szükséges lehet (henger fúrógép, síkba-fúró,…).
Az előbbiekben felsorolt gépparkkal, a megfelelő képzettségű szakemberek, szinte minden gépjármű esetén szükséges egyedi gyártási munkafolyamatot meg tudnak valósítani. (Amit esetleg nem, azt az erre szakosodott szakműhelybe kell legyártatni.)


Korrodált / oxidálódott fém alkatrészek szétszerelése és kezelésük – fémalakítás:

Számos eszköz áll rendelkezésünkre, amivel a rozsdás/korrodálódott fémalkatrészeket szétszerelhetjük, de ez sokszor nagy fokú rutint kíván és időigényes feladat.

oxidálódott alkatrészek szétszerelésének/szétválasztásának eszközei –
gáz/láng = oxy-acetilén –
PB gáz/láng égő –
hegesztéssel “fémdarab rápontozása” –
indukciós ipari hevítő –
vegyi maró anyag felvitele a korrodált/oxidálódott felületekre –
lézeres géppel/lézerrel történő oxid réteg eltávolítás –


—————————————–
———————————————————

MannMotors – Kapcsolat

Motorkerékpárszerviz
HONDA-autószerviz és Gumiszerviz
Budaörs
MannMotors
Mann Norbert

+36-20-5465644


“Az igény az Öné, a feladat a miénk és az eredmény a gondtalanul használható gépjármű!”


Autómentés és autóbeszállítás elérhetőségek:
AutómentésBudapest : +36-20 3877709
Motorkerékpár mentés és beszállítás elérhetőségek:
Motorangel kapcsolat : +36-30-7431277 vagy +36-20-6628838

Beszállítás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!

Amennyiben kérdése van robogója, motorkerékpárja vagy HONDA személyautója kapcsán, ezen lehetőségek valamelyikén fel tudja venni velünk a kapcsolatot: www.mannmotors.hu/kapcsolat/

MannMotors
Mann Norbert
Budaörs

+36-20-5465644