Fék – Tippek és tanácsok: A fékrendszer életvédelmi eszköz! Akár a jármű egyenletes és kényelmes lelassításáról legyen szó, akár vészfékezésről, minden esetben a járműtest tömegének és mozgási energiájának, sebességének lecsökkentése a cél!
A fékrendszer tökéletes működése MINDIG ALAPFELTÉTEL!!!!!
Fontos, a fékrendszer minden elemének a tökéletes állapota a megfelelő gyártó által tervezett és letesztelt működéshez!
ABS rendszer, féktárcsák-fékbetétek (fékdobok-fékpofák), fékfolyadék (hidraulikus fékrendszer esetén, korai veterán gyártású járművek esetén mechanikus fékrendszer volt a jellemző megoldás), fékmunkahengerek, főfékhenger, fékerőelosztó/”ABS-kocka” (modern járművek esetén).
A fékbetétek és féktárcsák (fékdobok-fékpofák) esetén, a kopás szemrevételezéssel és méréssel történik (a leggyakoribb a fékbetétekre szerelt akusztikus kopás-visszajelző, bizonyos prémium autógyártók elektromos fékkopás-visszajelző rendszert használnak, így a műszerfalon megjelenik a csere szükségessége, illetve a komputer tárolja a visszajelzett hibát). A műszerfalon megjelenő figyelmeztető jel, ami a féket érinti, vagy az akusztikus fékkopás visszajelző, illetve fékerő és fékhatás változáskor keresse fel szervizét és kérjen időpontot a hiba ellenőrzésére és ha szükséges az adott alkatrész(ek) cseréjére.
A fék életvédelmi eszköz!!!
Ápolja és szervizeltesse kiemelt figyelemmel fékjeit!!!
Gondolkozzon előre, fékezzen időben és álljon meg amikor szeretne!
MannMotors
Mann Norbert
Budaörs
+36-20-5465644
Fék – Tippek és tanácsok – Gépjárművek esetén:
Motorfék – 4 ütemű járművek esetén, a motor magasabb fordulatú működtetéséhez nagyobb energia szükséges, mint alsó tartományban használva azt, így ha a motor magasabb fordulaton üzemel (sebességfokozatban) mint ahogy azt üzemszerű önerejéből tenné, a súrlódások, mozgási energiák és gázok fékező energiát fejtenek ki a motor forgó elemeire, így a jármű motorfék-üzemben lassul. Ez esetben a motor teljesítménye kisebb, mint a üzemi vesztességei, így a járműre erőteljes fékező hatást gyakorolnak.
Mechanikus fék – …
Hidraulikus fék – …
Dobfék – …
Tárcsafék – …
Fék – Tippek és tanácsok – Motorkerékpárok esetén:
Üzemi fékrendszerek – konstrukciói mára már kiforrták magukat a hosszú évtizedek alatt. Motorkerékpároknál a jelen kor járművei közül tárcsafék rendszert használnak az első keréken (ez megjelenik egy féktárcsás és erősebb és/vagy nagyobb tömegű motorkerékpárok esetében két tárcsás verzióban is – korai veterán motorok esetén elöl is alkalmaztak dobféket) és túlnyomóan tárcsa féket használnak a hátsó -kerék esetében is (kisebb teljesítmény vagy veterán konstrukció esetén a gyártó hátul fékdobot is alkalmazhat(ott) ).
Fék – Tippek és tanácsok – Személyautók esetén:
Üzemi fékrendszerek – konstrukciói mára már kiforrták magukat a hosszú évtizedek alatt. ……
MannMotors
Mann Norbert
Budaörs
+36-20-5465644
Fék – Tippek és tanácsok – féktárcsa
anyaga szerint
karbon féktárcsa
A szénszál (karbonszál), a mai ipar meghatározó nyersanyagai közé tartoznak. A nagyrészt szénatomokból álló, szuper vékony (0,005–0,010 mm-es) szénszál, de fonatolással vagy hímzéssel is dolgoznak fel szénszálakat ill. azokból készült fonalakat, ipari célokra (pl. kompozitok erősítőanyagaként), vagy motoros és védőruházatok gyártására is használják.
=> működési/üzemi hőmérséklet: kb. 1000 °C fölé is felmelegszik komoly féktáv esetén (350-400 °C-tól kezd el működni – hidegen nincs érdemleges fékhatás!).
Verseny használatra tervezve!
A fék üzemszerű használat melletti bemelegítést igényel!
Az elképesztő fékhatás (versenypálya használat esetén) kárpótol a magas ár és kompromisszumok miatt is!
Könnyebb az acélnál és az öntöttvasnál is, valamint jóval stabilabb nagy hőmérséklet változás esetén is.
(rozsdamentes) acél féktárcsa
Az acél, a vas legfontosabb ötvözete, fő ötvözője a szén, amiből legfeljebb 2,06 tömegszázalékot tartalmaz. Ötvözőként más elemek is használatosak. A szén és egyéb elemek növelik az acél szilárdságát, egyben csökkentik képlékenységét. Különböző fajtájú és mennyiségű ötvözőkkel az acél olyan tulajdonságait lehet megváltoztatni, mint a keménység, rugalmasság, hajlékonyság, szilárdság, hőállóság, savállóság, korróziómentesség.
=> működési/üzemi hőmérséklet: kb. 550 °C-ra is felmelegedhet komoly féktáv esetén (hideg és üzem-meleg féktárcsa esetén, nem drasztikusan érezhető a fékhatás különbség a legjobban kiszámíthatóbb fékhatást biztosítja – kb. 150 °C-tól kezd el optimálisan működni -).
öntöttvas féktárcsa
Az öntöttvas, a vas öntéssel előállított ötvözete, mely: szenet, szilíciumot, foszfort, ként, mangánt és más összetevőket tartalmaz, 2% – 3,6% széntartalommal, a szén grafit vagy cementit alakjában van jelen az ötvözetben. A szén tényleges formája az öntvény lehűlési sebességétől függ. A lassú lehűlés grafitkiválással jár. Ötvözők hozzáadása is szerepet játszik: a szilícium a grafit kiválását segíti, a mangán pedig stabilizálja a cementitet. Az öntöttvas hátránya, hogy szilárdsága az acélnál jóval kisebb, rideg anyag, folyás nélkül, azonnal törik. Nyomószilárdsága sokkal nagyobb a húzószilárdságánál!
=> működési/üzemi hőmérséklet: kb. 750-800 °C-ra is felmelegszik komoly féktáv esetén (180-200 °C-tól kezd el optimálisan működni – hidegen kisebb fékhatás!)
féktárcsa felfogatásuk szerint
úszó/önbeálló féktárcsa
létezik gyártó által lazábbra/”lötyögősre” vagy kis holtjátékúra/”feszesebbre” szegecselt változata
előnye: kisebb hőképződés, illetve hőátadás a fékrendszer többi elemének, hamarabb “széttolja”fékbetéteket, így fékezés nélkül a féktárcsa-fékbetét súrlódása és így hőterhelése is kisebb
fix felfogatású féktárcsa
a csavarokkal direkt módon, a felniagy fékfelfogatásra csavarozzuk fel. Így a hőátadás az egyik alkatrészről, a másikra direktebb.
A féktárcsa felülete lehet teljes alakos, hűtő bordás, hűtő furatos. Kialakítása – teli, hűtött (univerzális felszerelhetőségű, forgásirányos hűtésű), a súrlódó felület és az agyrész eltérő/különböző anyagú a kisebb tömeg érdekében (ilyenkor csapos, szegecselt vagy csavarozott megoldással van a 2 anyagrész egymáshoz rögzítve).
MannMotors
Mann Norbert
Budaörs
+36-20-5465644
Fék – Tippek és tanácsok – fékbetét – fékpofa
anyaga szerint –
hőkezelése szerint –
A szinteres fékbetétek jellemzően 150-550 °C közötti működési hőmérsékleten üzemelnek.
Fék – Tippek és tanácsok – főfékhenger / “pumpa”
A dugattyú átmérője befolyásolja, az adott dugattyú elmozdulásra, szállított fékfolyadék mennyiséget. Így adott fékkar/fékpedál elmozdulás esetén, különböző dugattyú átmérőknél különböző fékhatás érhető el. Motorkerékpárok esetében az első kerékre szerelt 2 féktárcsa (függ a féktárcsa átmérőjétől és a fékmunkahengerek és dugattyúk átmérőjétől és számától is) esetén adott fékkar (vagy fékpedál) elmozdulás esetén, más fékfolyadék mennyiséget kell szállítani a rendszernek, és más mértékű fékrendszeri nyomást kell generálni, így elviselnie is.
A radiális főfékhenger különbözik az axiális főfékhengertől (korábbi alkalmazású konstrukció). A fékkar (vagy fékpedál) által működtetett főfékhenger dugattyúja, a kormányra bezárt iránya merőleges vagy radiális irányban helyezkedik-e el. A radiális irányú elhelyezkedés esetén, ugyanakkora fékkarra (vagy fékpedálra) gyakorolt erővel nagyobb erőt fejt ki a dugattyúra, az “erőkar elve alapján”. Ha a fékkar behúzása (ugyanakkora erővel) nagyobb erőt generál a főfékhenger dugattyújára, akkor a féktárcsára szorított fékbetétek szorító ereje is nagyobb lesz.
konstrukció / dugattyú mozgási iránya szerint
radiális működésű fék – a kormányra/fék konzol felfogatásra bezárt iránya a főfékhenger dugattyújának, merőleges vagy radiális irányú
axiális működésű fék – a kormányra/fék konzol felfogatásra bezárt iránya a főfékhenger dugattyújának, párhuzamos vagy tengely irányú
Fék – Tippek és tanácsok – fékcső
anyaga szerint
gumi –
fém (acél, karbon,…) –
kompozit –
MannMotors
Mann Norbert
Budaörs
+36-20-5465644
Fék – Tippek és tanácsok – fékmunkahenger
A “fejlődés törvénye” itt is él. A dobfékek után, a hatékonyság, tömegcsökkentés és egyszerűség jegyében jött a tárcsafék (kezdetben axiális irányú felfogatással, ami az adott kerék tengelyének irányára utal, illetve ez esetben párhuzamos vele). A radiális munkahenger (mechanikailag és hidraulikailag) működését tekintve azonos az axiális munkahengerrel. Az eltérés csupán, az első teleszkóphoz való felrögzítésében különbözik.
Radiális felfogatás esetén, a kerék tengelyre merőleges vagy a féktárcsával párhuzamos irányú a rögzítés módja. Axiális féknyereg felfogatás esetén, a féknyereg rögzítő csavarjai a kerék tengellyel párhuzamos, azaz egyező irányúak. Radiális felfogatás esetén az az előny jött létre, miszerint a versenysportban a különböző pályákon, különböző méretű fékekre van szükség. 5-10-20 mm-el nagyobb féktárcsa esetén, a fékmunkahenger és a teleszkóp szár közé egy másik hosszúságú közdarab szükségeltetik. A csere gyorsan végrehajtható művelet.
féknyereg felfogatás szerint
axiális – féknyereg felfogatás esetén, a féknyereg rögzítő csavarjai a kerék tengellyel párhuzamos, azaz egyező irányúak
radiális – felfogatás esetén a kerék tengelyre merőleges vagy a féktárcsával párhuzamos irányú a rögzítés módja
fékmunkahenger konstrukciója szerint
“mono-block” = “1 darabból”
2 félből = “2 darabból” áll csavar kötéssel
fékdugattyúk száma szerint
1 dugattyús
2 dugattyús
3 dugattyús
4 dugattyús
6 dugattyús
8 dugattyús
fékmunkahenger/féknyereg típusa szerint
csúszó nyerges / úszó nyerges (csapvezetéses)
ellen-dugattyús / merev nyerges
Fék – Tippek és tanácsok – fékfolyadék
Maró hatású folyadék (NEM OLAJ!!!), ami ellenáll a nagyobb nyomásnak és hőmérsékletnek is ( 155 – 336 °C ) anélkül, hogy az üzemi használat mellett elforrna, így a térfogata megnőne és a nyomáspontja/fogáspontja, az adott visszajelző/kezelő szervnek áthelyeződne. A fékfolyadék higroszkopikus (vízmegkötő) tulajdonságú folyadék.
“A fékrendszer vére a fékfolyadék!”
A légkör nedvességtartalmát megkötve, egyre nő a folyadék víztartalma, ezzel pedig csökken a forráspontja, így a magasabb üzemi hőmérséklet mellett nem fogja tudni biztosítani a (megfelelő) fékhatást.
száraz forráspont
az a forráspont (semlegesség), amit akkor lehet mérni, ha a folyadék még új, és nem tudott megkötni nedvességet. Minél magasabbról indul a forráspontja, annál tovább marad a folyadék használható.
A forráspont azért kritikus a fékfolyadék esetében, mert ha (nagy hőmérsékletű/sportszerű igénybevétel esetén) felforr, abban az esetben folyadék helyett részben gáznemű lesz az az anyag, aminek a fékerőt továbbítania kellene. A gáz (a folyadékkal ellentétben, ami szinte összenyomhatatlan) összenyomható, így nem képes a megfelelő fékezőerő továbbítására üzemi hőmérséklet mellett.
Megoldás, a megfelelő minőségű új fékfolyadékra lecserélni a már felforrt és továbbiakban használhatatlan fékfolyadékot.
nedves forráspont
az a forráspont (semlegesség), ami akkor mérhető, ha a fékfolyadék 3,7% vizet tartalmaz megkötötten.
Megoldás, a megfelelő minőségű új fékfolyadékra lecserélni a már felforrt és továbbiakban használhatatlan fékfolyadékot.
fékfolyadék élettartam
gyakorlati alapon megfogalmazva, kb. 2 évente szükséges a cseréjük a megfelelő forráspont megtartásához. ‘Megtett km’ alapján is lehet meghatározni a csere intervallumát, de normál közúti használat mellett a 2 évenkénti ciklusban elegendő gondolkodni.
Verseny használat/extrém sportos használat mellett, a csere intervalluma értelem szerűen drasztikusan lerövidül.
felhasználásuk – a gépjármű gyártója rendelkezik róla a kezelési/szerelési könyvben. Általánosságban fékfolyadék / kuplung (kuplung hidraulikus esetén) működtetéséhez gyártott speciális folyadék, ami az adott kémiai hatásoknak ellenáll (hőmérséklet- , nyomás változások).
Felhasználásuk jármű, illetve fék specifikus.
fékfolyadék minősítési szintek (mai aktív használatban lévő) –
4.0 – száraz forráspont: 230 °C ; nedves forráspont: 155 °C
5.1 – száraz forráspont: 260 °C ; nedves forráspont: 180 °C
RBF600 – száraz forráspont: 312 °C ; nedves forráspont: 204 °C
RBF660 – száraz forráspont: 328 °C ; nedves forráspont: 204 °C
RBF700 – száraz forráspont: 336 °C ; nedves forráspont: 205 °C
—————————————–
———————————————————
MannMotors
“Az igény az Öné, a feladat a miénk és az eredmény a gondtalanul használható gépjármű!”
Autómentés és autóbeszállítás elérhetőségek:
AutómentésBudapest : +36-20 3877709
Motorkerékpár mentés és beszállítás elérhetőségek:
Motorangel kapcsolat : +36-30-7431277 vagy +36-20-6628838
Beszállítás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!
Amennyiben kérdése van robogója, motorkerékpárja vagy HONDA személyautója kapcsán, ezen lehetőségek valamelyikén fel tudja venni velünk a kapcsolatot: www.mannmotors.hu/kapcsolat/
MannMotors
Mann Norbert
Budaörs
+36-20-5465644