fek-4-tippek-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok: A fékrendszer életvédelmi eszköz! Akár a jármű egyenletes és kényelmes lelassításáról legyen szó, akár vészfékezésről, minden esetben a járműtest tömegének és mozgási energiájának, sebességének lecsökkentése a cél!
A fékrendszer tökéletes működése MINDIG ALAPFELTÉTEL!!!!!

fek-Beringer-tippek-mannmotors-hu fek-Brembo-car-tippek-mannmotors-hu

Fontos, a fékrendszer minden elemének a tökéletes állapota a megfelelő gyártó által tervezett és letesztelt működéshez!
ABS rendszer, féktárcsák-fékbetétek (fékdobok-fékpofák), fékfolyadék (hidraulikus fékrendszer esetén, korai veterán gyártású járművek esetén mechanikus fékrendszer volt a jellemző megoldás), fékmunkahengerek, főfékhenger, fékerőelosztó/”ABS-kocka” (modern járművek esetén).

A fékbetétek és féktárcsák (fékdobok-fékpofák) esetén, a kopás szemrevételezéssel és méréssel történik (a leggyakoribb a fékbetétekre szerelt akusztikus kopás-visszajelző, bizonyos prémium autógyártók elektromos fékkopás-visszajelző rendszert használnak, így a műszerfalon megjelenik a csere szükségessége, illetve a komputer tárolja a visszajelzett hibát). A műszerfalon megjelenő figyelmeztető jel, ami a féket érinti, vagy az akusztikus fékkopás visszajelző, illetve fékerő és fékhatás változáskor keresse fel szervizét és kérjen időpontot a hiba ellenőrzésére és ha szükséges az adott alkatrész(ek) cseréjére.

A fék életvédelmi eszköz!!!
Ápolja és szervizeltesse kiemelt figyelemmel fékjeit!!!
Gondolkozzon előre, fékezzen időben és álljon meg amikor szeretne!


MannMotors
Mann Norbert
Budaörs

+36-20-5465644


Fék – Tippek és tanácsok – Gépjárművek esetén:

Motorfék – 4 ütemű járművek esetén, a motor magasabb fordulatú működtetéséhez nagyobb energia szükséges, mint alsó tartományban használva azt, így ha a motor magasabb fordulaton üzemel (sebességfokozatban) mint ahogy azt üzemszerű önerejéből tenné, a súrlódások, mozgási energiák és gázok fékező energiát fejtenek ki a motor forgó elemeire, így a jármű motorfék-üzemben lassul. Ez esetben a motor teljesítménye kisebb, mint a üzemi vesztességei, így a járműre erőteljes fékező hatást gyakorolnak.

Mechanikus fék –

Hidraulikus fék –

Dobfék –

Tárcsafék –


Brembo-carbon-front-disc-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok – Motorkerékpárok esetén:

Üzemi fékrendszerek – konstrukciói mára már kiforrták magukat a hosszú évtizedek alatt. Motorkerékpároknál a jelen kor járművei közül tárcsafék rendszert használnak az első keréken (ez megjelenik egy féktárcsás és erősebb és/vagy nagyobb tömegű motorkerékpárok esetében két tárcsás verzióban is – korai veterán motorok esetén elöl is alkalmaztak dobféket) és túlnyomóan tárcsa féket használnak a hátsó -kerék esetében is (kisebb teljesítmény vagy veterán konstrukció esetén a gyártó hátul fékdobot is alkalmazhat(ott) ).


carbon-f1-rear-disc-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok – Személyautók esetén:

Üzemi fékrendszerek – konstrukciói mára már kiforrták magukat a hosszú évtizedek alatt. ……


MannMotors
Mann Norbert
Budaörs

+36-20-5465644


fektarcsa-munkahenger-3-Brembo-tippek-mannmotors-hu fektarcsa-3-Sunstar-tippek-mannmotors-hu fektarcsa-4-Beringer-tippek-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok – féktárcsa

anyaga szerint

karbon féktárcsa

szénszál (karbonszál), a mai ipar meghatározó nyersanyagai közé tartoznak. A nagyrészt szénatomokból álló, szuper vékony (0,005–0,010 mm-es) szénszál, de fonatolással vagy hímzéssel is dolgoznak fel szénszálakat ill. azokból készült fonalakat, ipari célokra (pl. kompozitok erősítőanyagaként), vagy motoros és védőruházatok gyártására is használják.
=> működési/üzemi hőmérséklet: kb. 1000 °C fölé is felmelegszik komoly féktáv esetén (350-400 °C-tól kezd el működni – hidegen nincs érdemleges fékhatás!).
Verseny használatra tervezve!
A fék üzemszerű használat melletti bemelegítést igényel!
Az elképesztő fékhatás (versenypálya használat esetén) kárpótol a magas ár és kompromisszumok miatt is!
Könnyebb az acélnál és az öntöttvasnál is, valamint jóval stabilabb nagy hőmérséklet változás esetén is.

(rozsdamentes) acél féktárcsa

Az acéla vas legfontosabb ötvözete, fő ötvözője a szén, amiből legfeljebb 2,06 tömegszázalékot tartalmaz. Ötvözőként más elemek is használatosak. A szén és egyéb elemek növelik az acél szilárdságát, egyben csökkentik képlékenységét. Különböző fajtájú és mennyiségű ötvözőkkel az acél olyan tulajdonságait lehet megváltoztatni, mint a keménységrugalmassághajlékonyságszilárdsághőállóságsavállóságkorróziómentesség.
=> működési/üzemi hőmérséklet: kb. 550 °C-ra is felmelegedhet komoly féktáv esetén (hideg és üzem-meleg féktárcsa esetén, nem drasztikusan érezhető a fékhatás különbség a legjobban kiszámíthatóbb fékhatást biztosítja – kb. 150 °C-tól kezd el optimálisan működni -).

öntöttvas féktárcsa

Az öntöttvasa vas öntéssel előállított ötvözete, mely: szenet, szilíciumot, foszfort, ként, mangánt és más összetevőket tartalmaz, 2% – 3,6% széntartalommal, a szén grafit vagy cementit alakjában van jelen az ötvözetben. A szén tényleges formája az öntvény lehűlési sebességétől függ. A lassú lehűlés grafitkiválással jár. Ötvözők hozzáadása is szerepet játszik: a szilícium a grafit kiválását segíti, a mangán pedig stabilizálja a cementitet. Az öntöttvas hátránya, hogy szilárdsága az acélnál jóval kisebb, rideg anyagfolyás nélkül, azonnal törik. Nyomószilárdsága sokkal nagyobb a húzószilárdságánál!
=> működési/üzemi hőmérséklet: kb. 750-800 °C-ra is felmelegszik komoly féktáv esetén (180-200 °C-tól kezd el optimálisan működni – hidegen kisebb fékhatás!)

féktárcsa felfogatásuk szerint

úszó/önbeálló féktárcsa

létezik gyártó által lazábbra/”lötyögősre” vagy kis holtjátékúra/”feszesebbre” szegecselt változata
előnye: kisebb hőképződés, illetve hőátadás a fékrendszer többi elemének, hamarabb “széttolja”fékbetéteket, így fékezés nélkül a féktárcsa-fékbetét súrlódása és így hőterhelése is kisebb

fix felfogatású féktárcsa

a csavarokkal direkt módon, a felniagy fékfelfogatásra csavarozzuk fel. Így a hőátadás az egyik alkatrészről, a másikra direktebb.

A féktárcsa felülete lehet teljes alakos, hűtő bordás, hűtő furatos. Kialakítása – teli, hűtött (univerzális felszerelhetőségű, forgásirányos hűtésű), a súrlódó felület és az agyrész eltérő/különböző anyagú a kisebb tömeg érdekében (ilyenkor csapos, szegecselt vagy csavarozott megoldással van a 2 anyagrész egymáshoz rögzítve).


MannMotors
Mann Norbert
Budaörs

+36-20-5465644


fekbetet-1-Brembo-tippek-mannmotors-hu fekbetet-2-Brembo-tippek-mannmotors-hu fekpofa-1-tippek-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok – fékbetét – fékpofa

anyaga szerint –

hőkezelése szerint –

A szinteres fékbetétek jellemzően 150-550 °C közötti működési hőmérsékleten üzemelnek.


fek-Nissin-fofekhenger-2-tippek-mannmotors-hu fek-Brembo-fofekhenger-1-tippek-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok – főfékhenger / “pumpa”

A dugattyú átmérője befolyásolja, az adott dugattyú elmozdulásra, szállított fékfolyadék mennyiséget. Így adott fékkar/fékpedál elmozdulás esetén, különböző dugattyú átmérőknél különböző fékhatás érhető el. Motorkerékpárok esetében az első kerékre szerelt 2 féktárcsa (függ a féktárcsa átmérőjétől és a fékmunkahengerek és dugattyúk átmérőjétől és számától is) esetén adott fékkar (vagy fékpedál) elmozdulás esetén, más fékfolyadék mennyiséget kell szállítani a rendszernek, és más mértékű fékrendszeri nyomást kell generálni, így elviselnie is.

A radiális főfékhenger különbözik az axiális főfékhengertől (korábbi alkalmazású konstrukció). A fékkar (vagy fékpedál) által működtetett főfékhenger dugattyúja, a kormányra bezárt iránya merőleges vagy radiális irányban helyezkedik-e el. A radiális irányú elhelyezkedés esetén, ugyanakkora fékkarra (vagy fékpedálra) gyakorolt erővel nagyobb erőt fejt ki a dugattyúra, az “erőkar elve alapján”. Ha a fékkar behúzása (ugyanakkora erővel) nagyobb erőt generál a főfékhenger dugattyújára, akkor a féktárcsára szorított fékbetétek szorító ereje is nagyobb lesz.

konstrukció / dugattyú mozgási iránya szerint
radiális működésű fék – a kormányra/fék konzol felfogatásra bezárt iránya a főfékhenger dugattyújának, merőleges vagy radiális irányú
axiális működésű fék – a kormányra/fék konzol felfogatásra bezárt iránya a főfékhenger dugattyújának, párhuzamos vagy tengely irányú


fekcso-1-tippek-mannmotors-hu fekcso-3-tippek-mannmotors-hu fekcso-2-tippek-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok – fékcső

anyaga szerint
gumi –
fém (acél, karbon,…) –
kompozit –


MannMotors
Mann Norbert
Budaörs

+36-20-5465644


fek-Nissin- fekmunkahenger-6-tippek-mannmotors-hu fek-AP-Racing- fekmunkahenger-4-auto-tippek-mannmotors-hu fek-Nissin- fekmunkahenger-4-tippek-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok – fékmunkahenger

A “fejlődés törvénye” itt is él. A dobfékek után, a hatékonyság, tömegcsökkentés és egyszerűség jegyében jött a tárcsafék (kezdetben axiális irányú felfogatással, ami az adott kerék tengelyének irányára utal, illetve ez esetben párhuzamos vele). A radiális munkahenger (mechanikailag és hidraulikailag) működését tekintve azonos az axiális munkahengerrel. Az eltérés csupán, az első teleszkóphoz való felrögzítésében különbözik.

Radiális felfogatás esetén, a kerék tengelyre merőleges vagy a féktárcsával párhuzamos irányú a rögzítés módja. Axiális féknyereg felfogatás esetén, a féknyereg rögzítő csavarjai a kerék tengellyel párhuzamos, azaz egyező irányúak. Radiális felfogatás esetén az az előny jött létre, miszerint a versenysportban a különböző pályákon, különböző méretű fékekre van szükség. 5-10-20 mm-el nagyobb féktárcsa esetén, a fékmunkahenger és a teleszkóp szár közé egy másik hosszúságú közdarab szükségeltetik. A csere gyorsan végrehajtható művelet.

féknyereg felfogatás szerint
axiális – féknyereg felfogatás esetén, a féknyereg rögzítő csavarjai a kerék tengellyel párhuzamos, azaz egyező irányúak
radiális – felfogatás esetén a kerék tengelyre merőleges vagy a féktárcsával párhuzamos irányú a rögzítés módja

fékmunkahenger konstrukciója szerint
“mono-block” = “1 darabból”
2 félből = “2 darabból” áll csavar kötéssel

fékdugattyúk száma szerint
1 dugattyús
2 dugattyús
3 dugattyús
4 dugattyús
6 dugattyús
8 dugattyús

fékmunkahenger/féknyereg típusa szerint
csúszó nyerges / úszó nyerges (csapvezetéses)
ellen-dugattyús / merev nyerges


fekfolyadek-2-tippek-mannmotors-hu fekfolyadek-3-tippek-mannmotors-hu

Fék – Tippek és tanácsok – fékfolyadék

Maró hatású folyadék (NEM OLAJ!!!), ami ellenáll a nagyobb nyomásnak és hőmérsékletnek is ( 155 – 336 °C ) anélkül, hogy az üzemi használat mellett elforrna, így a térfogata megnőne és a nyomáspontja/fogáspontja, az adott visszajelző/kezelő szervnek áthelyeződne. A fékfolyadék higroszkopikus (vízmegkötő) tulajdonságú folyadék.
“A fékrendszer vére a fékfolyadék!”
A légkör nedvességtartalmát megkötve, egyre nő a folyadék víztartalma, ezzel pedig csökken a forráspontja
, így a magasabb üzemi hőmérséklet mellett nem fogja tudni biztosítani a (megfelelő) fékhatást.

száraz forráspont

az a forráspont (semlegesség), amit akkor lehet mérni, ha a folyadék még új, és nem tudott megkötni nedvességet. Minél magasabbról indul a forráspontja, annál tovább marad a folyadék használható.
A forráspont azért kritikus a fékfolyadék esetében, mert ha (nagy hőmérsékletű/sportszerű igénybevétel esetén) felforr, abban az esetben folyadék helyett részben gáznemű lesz az az anyag, aminek a fékerőt továbbítania kellene. A gáz (a folyadékkal ellentétben, ami szinte összenyomhatatlan) összenyomható, így nem képes a megfelelő fékezőerő továbbítására üzemi hőmérséklet mellett.
Megoldás, a megfelelő minőségű új fékfolyadékra lecserélni a már felforrt és továbbiakban használhatatlan fékfolyadékot.

nedves forráspont

az a forráspont (semlegesség), ami akkor mérhető, ha a fékfolyadék 3,7% vizet tartalmaz megkötötten.
Megoldás
, a megfelelő minőségű új fékfolyadékra lecserélni a már felforrt és továbbiakban használhatatlan fékfolyadékot.

fékfolyadék élettartam

gyakorlati alapon megfogalmazva, kb. 2 évente szükséges a cseréjük a megfelelő forráspont megtartásához. ‘Megtett km’ alapján is lehet meghatározni a csere intervallumát, de normál közúti használat mellett a 2 évenkénti ciklusban elegendő gondolkodni.
Verseny használat/extrém sportos használat mellett, a csere intervalluma értelem szerűen drasztikusan lerövidül.

felhasználásuk – a gépjármű gyártója rendelkezik róla a kezelési/szerelési könyvben. Általánosságban fékfolyadék / kuplung (kuplung hidraulikus esetén) működtetéséhez gyártott speciális folyadék, ami az adott kémiai hatásoknak ellenáll (hőmérséklet- , nyomás változások).
Felhasználásuk jármű, illetve fék specifikus.

fékfolyadék minősítési szintek (mai aktív használatban lévő)
4.0 – száraz forráspont: 230 °C ; nedves forráspont: 155 °C
5.1 – száraz forráspont: 260 °C ; nedves forráspont: 180 °C
RBF600 – száraz forráspont: 312 °C ; nedves forráspont: 204 °C
RBF660 – száraz forráspont: 328 °C ; nedves forráspont: 204 °C
RBF700 – száraz forráspont: 336 °C ; nedves forráspont: 205 °C


—————————————–
———————————————————

MannMotors


“Az igény az Öné, a feladat a miénk és az eredmény a gondtalanul használható gépjármű!”


Autómentés és autóbeszállítás elérhetőségek:
AutómentésBudapest : +36-20 3877709
Motorkerékpár mentés és beszállítás elérhetőségek:
Motorangel kapcsolat : +36-30-7431277 vagy +36-20-6628838

Beszállítás a MannMotors műhelyébe, CSAK előzetes egyeztetés után lehetséges!!!

Amennyiben kérdése van robogója, motorkerékpárja vagy HONDA személyautója kapcsán, ezen lehetőségek valamelyikén fel tudja venni velünk a kapcsolatot: www.mannmotors.hu/kapcsolat/

MannMotors
Mann Norbert
Budaörs

+36-20-5465644